Vilka Guppys tror ni? Kan olika Guppyvarianter få fertila yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yogini
    • September 2006
    • 121

    Vilka Guppys tror ni? Kan olika Guppyvarianter få fertila yngel?

    Hej!

    Jag blir lite förvirrad av alla olika sorters Guppys som finns som är så olika, men ändå samma enligt de trådar jag läst.

    Kan alla olika sorters Guppys para sig med varandra, dvs. slöjfenade med svärdfenade, och Endlers med "vanliga"? Jag är osäker på vilka sorters Guppys jag har (3hanar+2honor) men jag tror en kallas Red blond (slöjfenad) enligt bilder jag sett hos Guppysällskapet på deras hemsida. Och jag har en likadan fast gul. Och den tredje hanen är lite smalare och blåskimrande och verkar ha lite tunnare (sladdrigare) stjärt. (Han simmar längst upp.) Honorna har jag ingen aning om vad dom är för sort. Och då en av honorna fick yngel efter bara en natt här hemma så har jag igen aning alls hur pappan till dom 5 ynglena ser ut. Ska bli spännande.

    Är det någon som känner igen mina hanar från den suddiga mobilkamerabilden jag lyckats kopiera in?

    Tack på förhand!

    [IMG]file:///Users/susjoh/Documents/Eudora%20Folder/Parts%20Folder/DSC00393.JPG[/IMG]
    Bästa hälsningar, Yogini med son
    18 l med guppys
    Startade 20 aug-06

  • yogini
    • September 2006
    • 121

    #2
    Oj, bilden kom visst inte med.
    Vet inte hur jag ska fi in bilden.
    Gör ett nytt försök.
    Bästa hälsningar, Yogini med son
    18 l med guppys
    Startade 20 aug-06

    Kommentar

    • yogini
      • September 2006
      • 121

      #3
      Nej jag får tyvärr inte in bilden igen...

      Ja, ja. Men någon kanske vet om olika Guppyvarianter kan parar sig och få fertila avkomma?

      Tacksam för svar!
      Bästa hälsningar, Yogini med son
      18 l med guppys
      Startade 20 aug-06

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Givetvis
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          bild kan man bara bifoga om man är guldmedlem. En länk till bilden kan du bifoga!
          Vad jag förstår så är inte guppy kräsna vid partnerval.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ja, olika varianter, inklusive Endlers, korsar sig glatt och får fertila yngel.

            Det lär skall finnas någon korsning som ger väldigt få & svaga yngel pga att de får en genetisk sjukdom, men jag vet inte exakt vilken (och det rör sig om två former av vanlig guppy).
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • yogini
              • September 2006
              • 121

              #7
              Okey! Tack för svar. Då ska det bli jättespännande att se vad det blir för något av mina yngel. Särskilt dom men okänd pappa.

              Blir hanarna alltid lika pappan, eller kan det finnas olika färggener i samma kull?

              Tack Solbacka för svar om bilder. Då får jag väl invänta mitt guldmedlemskap. Jag har inten hemsida att lägga ut bilderna på.
              Bästa hälsningar, Yogini med son
              18 l med guppys
              Startade 20 aug-06

              Kommentar

              • yogini
                • September 2006
                • 121

                #8
                Oj, hej Azur. Hann inte se ditt svar innan jag skrev.

                Jag haaaar faktiskt surfat lite om Guppys, men har fortfarande kvar frågetecken. Ser alla Endlers lika dana ut? Och är Endlers = vildguppys?
                Bästa hälsningar, Yogini med son
                18 l med guppys
                Startade 20 aug-06

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Endlers skall egentligen se ungefär likadana ut, ja, men pga inblandning av vanlig guppy samt linjeavel så är inte det längre sant. Det går inte att pålitligt se skillnad på Endlers och vildformsguppys, men normalt sett skall endlers-guppy ha ett svart kommatecken på sidan.
                  Här är en typisk endlers-guppy-hane:


                  Honorna vet jag inte om man alls kan se skillnad på. Endlers-honor skall ha glans och färg, men det kan vanliga guppy honor ha med.

                  Endlers är inte samma som vildformsguppy; vildformsguppy är exemplar av vanlig guppy (Poecilia reticulata) som ser ut som de gör i naturen (dvs väldigt lika endlers men med större variation i färg och fenform), medan Endlers tros vara en hybrid mellan vanlig guppy och campoma-guppy (P. wingei).

                  Ren-artiga campoma-guppy torde börja dyka upp i butik snart, om de inte redan gjort det. De _bör_ inte säljas som "endlers-guppy", men kommer antagligen att göra det.
                  Senast redigerad av Azur; 10 September 2006, 14:04.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Ursprungligen postat av yogini

                    Tack Solbacka för svar om bilder. Då får jag väl invänta mitt guldmedlemskap. Jag har inten hemsida att lägga ut bilderna på.
                    Annars kan du skaffa en sida på zoonen så länge! Gratis.
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • yogini
                      • September 2006
                      • 121

                      #11
                      OK! Få se om jag fattat det här nu.

                      Det finns två Guppyarter, P. reticulata och P. wingei, och en hybrid av dom två som kallas Endler.

                      P. reticulata är den som man vanligtvis finner i affärerna och som finns i både vild- och avlad form. Den avlade är ofta mer färggrann, och vanligare hemma i akvarier. Troligtvis den jag har då. (En gul, en röd och en blålila.) Och dom kan ha många olika varianter av fenor och färger.

                      P. wingei. är inte lika vanlig men kommer kanske snart till affärerna.

                      Har jag uppfattat det någorlunda?
                      Bästa hälsningar, Yogini med son
                      18 l med guppys
                      Startade 20 aug-06

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        En mycket bra sammanfattning.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • yogini
                          • September 2006
                          • 121

                          #13
                          Tack för det!
                          Bästa hälsningar, Yogini med son
                          18 l med guppys
                          Startade 20 aug-06

                          Kommentar

                          Arbetssätt...