Mollysar utan salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Mollysar utan salt?

    Jag funderar på att skaffa några mollysar, det vore kul med några levandefödare i karet. Jag vill helst ha mollysar. Gyppy och platy är så små och svärdbärare har jag aldrig gillat.

    Men nu står det ju överallt att man måste ha salt i vattnet. Och det vill jag inte.

    Kan man få tag på Mollysar som inte behöver salt? Hur gör ni?
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    Blackmolly kan klara sig utan salt
    / dtoppen /

    Kommentar

    • *Ulrica*
      • June 2006
      • 682

      #3
      Ursprungligen postat av rödtoppen
      Blackmolly kan klara sig utan salt
      Kan alla blackmollysar det? Har de såna i akvarieaffären som klarar sig utan salt eller måste man köpa från någon inhemsk uppfödare?

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        fråga i din zooaffär hur de "håller" sina fiskar, har inte de salt till sina så borde det vara frittfram.
        / dtoppen /

        Kommentar

        • bena
          • April 2006
          • 1245

          #5
          de du köper i sverige som är billiga, är oftast uppfödda i sverige, och de behöver då inte salt (såvida de inte varit uppfödda med det). kolla med din handlare, men de flesta har i sötvatten.

          Kommentar

          • Lacustris
            • June 2005
            • 62

            #6
            Men nu står det ju överallt att man måste ha salt i vattnet. Och det vill jag inte.
            Och varför vill du inte ha salt i vattnet?
            Det är ju små mängder och vanligt jodfritt salt går bra och är billigt.
            Det är aldrig för sent att ge upp!

            Kommentar

            • *Ulrica*
              • June 2006
              • 682

              #7
              Ursprungligen postat av Lacustris
              Och varför vill du inte ha salt i vattnet?
              Det är ju små mängder och vanligt jodfritt salt går bra och är billigt.
              Ja, det är inte priset som hindrar mej... men de andra fiskarna jag vill ha skulle nog inte uppskatta saltet...

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
                Ja, det är inte priset som hindrar mej... men de andra fiskarna jag vill ha skulle nog inte uppskatta saltet...
                Vad är det för fiskar? En halvdos salt skulle de allra flesta fiskar klara. Vad jag förstått så kan mollys bli mer mottagliga för sjukdomar om de inte har salt. De vill även ha en temperatur på minst 26 grader.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • amazonfarmen
                  • June 2006
                  • 508

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
                  Jag funderar på att skaffa några mollysar, det vore kul med några levandefödare i karet. Jag vill helst ha mollysar. Gyppy och platy är så små och svärdbärare har jag aldrig gillat.

                  Men nu står det ju överallt att man måste ha salt i vattnet. Och det vill jag inte.

                  Kan man få tag på Mollysar som inte behöver salt? Hur gör ni?

                  Vet inte om detta stämmer, men en handlare sa till oss att det fanns två sorters Molly, ena ville ha bräckt vatten, den andra vanligt vatten.

                  Många butiker saltar för att de ska undvika dödsfall efter transport mm, men hade dem haft fisken ett tag innan de säljer dem 8och självklart matar dem så att de mår BRA!), så hade det inte behövts att ha salt i de kar de sålde ifrån, men så gör dem inte, utan de får fisken, tillsätter 1dl salt /100l vatten i karet och säljer endel fisk samma dag

                  Att salta i tid och otid gör att man inte har något att ta till när man får skador/sjukdom.

                  //Calle
                  www.goc.se

                  Kommentar

                  • gizmogirl
                    • August 2006
                    • 2214

                    #10
                    Beroende på var Black Molly kommer ifrån vet att i Asien är det inte så ovanligt att de mer eller mindre lever i saltvatten nästan och då kan det ju bli en knepig situation om du sätter de i sötvatten här. Jag har alltid i en tesked salt i mitt och inga fiskar har mått dåligt av det.

                    Kommentar

                    • amazonfarmen
                      • June 2006
                      • 508

                      #11
                      Ursprungligen postat av gizmogirl
                      Beroende på var Black Molly kommer ifrån vet att i Asien är det inte så ovanligt att de mer eller mindre lever i saltvatten nästan och då kan det ju bli en knepig situation om du sätter de i sötvatten här. Jag har alltid i en tesked salt i mitt och inga fiskar har mått dåligt av det.
                      En tesked salt är inte mycket, så det den nivån är väl ok, men 1dl salt/100L vatten är mycket.

                      //Calle
                      www.goc.se

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av amazonfarmen
                        En tesked salt är inte mycket, så det den nivån är väl ok, men 1dl salt/100L vatten är mycket.
                        Ektozon rekommenderar 1 tesked för 50 liter vatten. Är det för mycket tycker du? Ska man ta halva dosen, eller ännu mindre?
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • amazonfarmen
                          • June 2006
                          • 508

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Ektozon rekommenderar 1 tesked för 50 liter vatten. Är det för mycket tycker du? Ska man ta halva dosen, eller ännu mindre?
                          Nä det är inte så mycket, har knappt kört med Extozon (dyrt), vi använder Axalsalt som är salttabletter, men de är inte så små, så det kan vara lite bökigare att dosera.

                          //Calle
                          www.goc.se

                          Kommentar

                          • Jenny_E
                            • July 2004
                            • 661

                            #14
                            Visst är det så att gurami är känsliga för salt?

                            Kommentar

                            • Sanny
                              • September 2006
                              • 12

                              #15
                              mollysar utan salt?Ektozon - en tesked till 63l.

                              Ursprungligen postat av batski
                              Ektozon rekommenderar 1 tesked för 50 liter vatten. Är det för mycket tycker du? Ska man ta halva dosen, eller ännu mindre?
                              Jag har använt en tesked till mitt 63l. akvarium, och det har visat sig positivt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...