Guppyproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kato
    • January 2006
    • 17

    Guppyproblem

    Jag har en guppy som jag köpte förra veckan som nu har börjat bete sig konstigt. Vi märkte först att den var ganska undandragen och sen att den liksom böjde ryggen. Nu är stjärtfenan helt spetsig och hänger ner. Han verkar simma bra, men håller sig mycket vid ytan.
    Vi har nu flyttat över honom till ett litet kar i hopp om förbättring. Tog nitrat och ph idag och allt var bra. Någon som har bra svar? Jag funderar lite på lufttillförseln också. Det är bara ett 10 liters kar och jag vet inte hur mycket luft jag ska spruta in.. Hjälp!
  • Radial
    • February 2005
    • 73

    #2
    Nitrit?

    Kommentar

    • kato
      • January 2006
      • 17

      #3
      Ja, nitrithalten är testad. Den var bra.

      Kommentar

      • Madguppy
        • April 2006
        • 177

        #4
        den kommer förmodligen att tyvärr dö snart. de är känsliga.

        Kommentar

        • MaxRobban
          • August 2006
          • 1048

          #5
          Det låter som det vi kallar Torpedsjukan/Fenklibb/Guppysjukan.
          Detta är ett bekymmer med ungfödare och man ser det ofta hos guppy och då främst på importerade fiskar, inte lika ofta på svenskodlade. När det gäller nästan alla ungfödare och kanske främst guppy så förebygger man detta bäst med att köpa svenskodlad fisk.
          Jag har råkat ut för detta flera ggr och det finns flera olika sätt att behandla med. Det vanligaste är att man tillsätter salt och gör ett riktigt stort vattenbyte... men det beror på om du har ngt extra akvarium att använda eller på vad du har för fiskar i ditt akvarium.. malar är t.ex inte alls förtjusta i om du tillsätter salt.
          Det hela handlar om att fisken har nedsatt immunförsvar och det dyker oftast upp efter att man bytt miljö för fisken, så ngt som drabbar främst nyinköpta fiskar som man fått hem.
          Det finns många maskar som kan angripa fiskar som sitter på hud och främst fenor. Det finns ett läkemedel man kan köpa hos akvariehandeln som heter Sterazin som går att testa, men man kan även gå till apoteket och be dem blanda till 10% Axilurlösning.
          Prognosen för dessa fiskar är ändå inte så god och jag brukar oftast avlägsna fiskar som drabbats av detta och frenetiskt göra stora vattenbyten. Det är mkt smittsamt och kan räcka med att man använder samma håv i 2 akvarium för sprida runt detta.

          Så jag tror din fisk har en mask. Då jag pysslat mkt med guppy känner jag väl till symtomen. Jag är inte ngn expert på fisksjukdomar, men sök vidare på nätet på sökorden jag gav dig så hittar du kanske mer information.

          Lycka till

          Hälsn Robban

          edit : hade läst lite slarvigt... du hade fisken i ett eget akvarium ser jag nu. Tillsätter du syre med en syresten så ha den inte på för starkt då det i så litet akvarium blir för oroligt i vattnet o fisken har det jobbigt nog ändå. Så i det lilla akvariet ska det vara friskt vatten ( som byts ofta ) o sedan är det frågan om du vill testa med salt eller ngn medicin, men som jag sa innan... det brukar inte så ofta sluta lyckligt.
          Senast redigerad av MaxRobban; 22 August 2006, 16:33.

          Kommentar

          • kato
            • January 2006
            • 17

            #6
            Ja, fisken är tyvärr redan död.

            Samma sak hände för ett tag sedan med ett gäng guppyyngel.
            De fick också helt spetsiga stjärtar när jag satte i dem i detta mindre karet och dog efter någon dag. Någon som varit med om liknande.

            Kommentar

            • Madguppy
              • April 2006
              • 177

              #7
              ja, ca 1 av 10 guppyn brukar dö på detta vis, vanligast så blir de magra tills de dör, eller så blir de bara stela och inte kan böja på stjärten och tillslut dör.

              finns andra sällsyntare sätt givetvis.

              Kommentar

              • MaxRobban
                • August 2006
                • 1048

                #8
                Man ser detta hos yngel också som du berättar om... Som jag sa innan är prognosen dålig. Men är man speciellt intresserad av att ha guppy så är chansen betydligt större om du får tag i svenskodlade fiskar. Ibland ser man i butiken att det står " svenskodlat" på akvariet... dessa fiskar brukar vara mer problemfria. Via Svenska guppysällskapet, storauktioner eller annonser på olika forum får man också tag i svensk odlat. Man kan inte svära sig fri för dessa problem då heller.

                Det drabbar oftast triangelstjärtsguppy " slöjguppy", de mindre sorterna med kortare fenor är mer tåliga.

                Min favorit bland guppy är dubbelsvärd... de kan vara väldigt vackra, ngt tåligare men har lika vackra färger.

                Kommentar

                • kato
                  • January 2006
                  • 17

                  #9
                  Mm, men det konstiga är att om jag haft ynglena i en bärkasse i det stora akvariumet och sedan drar i gång det lilla med vatten från det stora och lägger i ynglena där, får allihopa denna spetsiga stjärt. Det är mestadels svenskodlade guppys jag har. Detta har hänt med två omgångar yngel och nu också med en fullvuxen.

                  Kommentar

                  • osterlind
                    • May 2006
                    • 193

                    #10
                    inavel??

                    Kommentar

                    • kato
                      • January 2006
                      • 17

                      #11
                      nej, det är uteslutet.

                      Kommentar

                      • jesper_b
                        • June 2006
                        • 1201

                        #12
                        Skaffa ett större akvarium så fiskarna kan simma lite...
                        Guppy vill ju ha iaf 40 liter att simma i.
                        Tycker inte 10 liters tankar borde få säljas, isf på ikea som tillbringare eller nåt..
                        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                        Mina Malar:
                        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                        Kommentar

                        • kato
                          • January 2006
                          • 17

                          #13
                          Till 3 guppyyngel är det nog inte så farligt med ett mindre kar.

                          Kommentar

                          • jesper_b
                            • June 2006
                            • 1201

                            #14
                            Säg att du har 10 liter i tanken, sen lite grus lite växter inredning och sånt. hur mycket vatten går det då i??
                            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                            Mina Malar:
                            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                            Kommentar

                            Arbetssätt...