tid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svart_rock
    • August 2006
    • 12

    tid?

    kan man beräkna tiden på graviditeten beroende på fiskarnas storlek? tänkte jag har en bm som är lite tjockare än den andra och jag vet inte om den väntar yngel eller om den bara ät fet... hon är lite tjockare fram på bröstet om man kan säga så , men bakre delen ser jag ingen skillnad på ... jag är lite små förvirrad och har ingen anning,

    en annan sak jag vill fråga om är varför min hane inte bryr sig om honorna? han lixom inte följerefter dom det minsta (har suttit typ 4 timmar om dagen för att observera)
    fiskar är en mänsklig rättighet
  • Jessi77
    • July 2006
    • 157

    #2
    Har fått höra att honorna kan bära på dem rätt länge o föder inte förrän dem känner sig trygga.. så är nog svårt o sätta en tid tyvärr

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      De blir tjockare vid analen ju närmre födseln kommer, de får mer "fyrkantiga" magar. Med lite övning kan man på kvällen säga med ca 80% sannolikhet om de kommer att föda under natten.

      Det är mycket ovanligt att hanarna inte är direkt besvärliga på honorna, hur har dom det i akvariet, berätta allt så ska vi se om vi kan upptäcka några direkta fel.

      Kommentar

      • svart_rock
        • August 2006
        • 12

        #4
        tid och plats

        dom är innsatta för fyradagarsen , har fem växter som ser ut som "stavar " med blad direkt på skälken , tre sta som ser ut som längre gräs och två som ser ut som "gräs matte gräs" en rot som löper genom hela akvariet och har en rot del som tar i varje kant. ligger 54l och det är bara tre bm en hane och två honor.

        är lite trött och hoppas att denna beskrivning hjälper likte granna + att jag tror att det är ca 80% fri yta i hela akvariet
        fiskar är en mänsklig rättighet

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Bra, Vad har du för temperatur, filtrering, hur mycket vatten byter du? Är akvariet nyststartat? Hur mycket matar du? Finns det tillräckligt med växter/inredning så att fiskarna kan komma undan och gömma sig ordentligt?

          Med bara fyra mollys i ett så litet akavrium så finns det risk för att de blir nervösa, men om de inte är nervösa och sköts på helt rätt sätt kan akvariet snart (inom några månader) vara fullt med mollys, det brukar gå ungefär en månad mellan kullarna när de hålls under optimala betingelser. Om de var nära att föda när de togs från odlaren kan det hända att de föder en kull ganska snart efter att de kommit fram, man ser ofta yngel i molly-akvarierna i butikerna. Var de däremot inte precis på väg att föda (hade kläckningfärdiga ägg på väg) kan det däremot ta ett tag innan de hämtar sig från transporten och börjar föda.

          Kommentar

          • svart_rock
            • August 2006
            • 12

            #6
            men hur lång tid handlar det om? är det typ 3 dagar eller som det nu gått tre veckor?
            fiskar är en mänsklig rättighet

            Kommentar

            • ChristianM
              • June 2006
              • 111

              #7
              Mina platys blev föräldrar för första gången idag Tyvärr kom jag hem från jobb precis i slutskedet och lyckades bara rädda 2, varav den ena redan dött. Resten har tetrorna antagligen mumsat i sig direkt. På honan syntes det i ungefär 2,5-3 veckor att något var på gång men hur jag ska se att det är dags en specifik dag har jag inte lärt mig än. Nu är ynglet iaf i säkert förvar i ett yngelkar som den delar med en räka som föder vilken dag som helst

              Kommentar

              • svart_rock
                • August 2006
                • 12

                #8
                okey så jag kan vänta mig att det tar minst en vecka då? (eller om man drar den gränsen så blir man inte besviken
                fiskar är en mänsklig rättighet

                Kommentar

                Arbetssätt...