kön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svart_rock
    • August 2006
    • 12

    kön?

    är en ganska oerfaren människa när det gäller djur i allmenhet, så därför kanske denna fråga uppfattas lite dum, eller vad vet jag , men hur ser jag vilken av mina blackmollys som är kille och vilken som är tjej?
    fiskar är en mänsklig rättighet
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Det är inte en dum fråga. Det är svårt att veta när man inte är så erfaren, men här ser du vad som är vad.
    Bild 1 Hona http://i75.photobucket.com/albums/i2...lack-molly.jpg
    Bild 2 Hane http://i75.photobucket.com/albums/i2...kmollyhane.jpg

    Hanen har ett yttre könsorgan pga att Mollys, likaså platy, gyppy och svärdbärare, har inre befruktning. Då behöver de ett "gonopodium".
    Hoppas att du ser skillnaden nu. Lycka till!
    / Marcus

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Ambitiösa bilder, bra, PlatyYngel!
      Det hade vart ännu bättre med en hane som hade ett normalt och användbart gonopodium, det där är en variant med förlängda fenor, och eftersom gonopodiet är en omformad fena så påverkas även den av mutationen. På en normal hane är gonopodiet en liten pigg bara till skillnad från honans hela fena.
      svart_rock, du ser nog ifs iaf med hjälp av PlatyYngels informativa bilder, nu när du vet var du ska titta. Om du fortfarnade har svårt att se vem som är vem på blackmollys så kan jag berätta att det är hanen som i princip konstant jagar honan, om han inte gör det så är det verkligen läge att kolla varför.

      Kommentar

      • svart_rock
        • August 2006
        • 12

        #4
        jag av vaktar och ser vd som händer för "hanen" kollar mest omgivningen, men jag tror att ena honan är gravid (har haft dom i två dagar)
        fiskar är en mänsklig rättighet

        Kommentar

        • PlatyYngel
          • January 2006
          • 1105

          #5
          [quote=Erik...]Ambitiösa bilder, bra, PlatyYngel!
          Det hade vart ännu bättre med en hane som hade ett normalt och användbart gonopodiumquote]

          Jo, jag vet att det hade vart bättre , Men jag hittade ingen bild det syntes tydligt på så jag tog den här och det verkade gå bra
          / Marcus

          Kommentar

          Arbetssätt...