Hur stoppa förökning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • osterlind
    • May 2006
    • 193

    #16
    hej har du någon bild på hela akvariet?
    hur gör du för att få så många yngel? Jag har haft guppy i en månad nu men inga yngel.

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #17
      Radial, jag tycker att du ska vara stolt över att du lyckas ge fiskarna så goda betingelser att de förökar sig kraftigt, Jag vet inte hur stort akvarium du har, men om du kan föda upp dem till butiksstorlek så är det bara dumsnåla butiksinnehavare som inte betalar minst en femma styck för dem, men det krävs en del utrymme och skötsel för att stora antal ska växa upp till bra kvalitet, sen får du tillfälle att urvalsodla genom att spara de snyggaste ynglen som växer upp.

      Med alla andra förutsättningar givna minskar guppys produktivitet vid:
      #1 Mindre matning, matar du mindre kommer det att födas färre guppyyngel, svärdbärarna kommer att äta fler yngel. Både svärdbärare och guppys behöver mat ofta för att må bra, men man kan ge dem lite mindre portioner utan att de mår dåligt av det.

      #2 Lägre temperatur, kan du komma nära 20graders strecket kommer kullarna att bli mer sällsynta, Guppys och svärdbärare mår inte dåligt av det, men du måste ta hänsyn till eventuella andra fiskar.

      Kommentar

      • osterlind
        • May 2006
        • 193

        #18
        ???

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #19
          Ursprungligen postat av osterlind
          ???
          Jadu, om du vill odla guppys måste du först och främst se till att ingen fisk äter upp ynglen, och att de inte sugs in i filtret.

          För att öka kullfrekvensen, mata så att de blir "mätta" så ofta som möjligt, gärna flera gånger om dagen, minst två, håll hyggligt varmt, mellan 25 och 30 grader, ha fräscht vatten, bra filtrering och bra med täta växtsnår. Ha belysningen tänd 14 timmar om dagen med hjälp av timer, får du inte mycket yngel om du följer dessa råd så är det något riktigt fel.

          Det kan vara så enkelt att din/dina honor var nergågna när du fick dom, och att de behöver en återhämtningsperiod innan de kan börja ge yngel, en del kan vara så nergångna när man köper dem att de aldrig blir kapabla att ge yngel, men de brukar komma igång.

          Kommentar

          • osterlind
            • May 2006
            • 193

            #20
            jag gör allt det men får inget. fundera på om dom är könsmogna eller ej

            Kommentar

            • osterlind
              • May 2006
              • 193

              #21
              eller?

              Kommentar

              • Pannecke
                • January 2005
                • 1325

                #22
                Scalarer är ganska duktiga fiskar på att äta yngel...
                /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                Kommentar

                • Radial
                  • February 2005
                  • 73

                  #23
                  Ursprungligen postat av Erik...
                  Radial, jag tycker att du ska vara stolt över att du lyckas ge fiskarna så goda betingelser att de förökar sig kraftigt, Jag vet inte hur stort akvarium du har, men om du kan föda upp dem till butiksstorlek så är det bara dumsnåla butiksinnehavare som inte betalar minst en femma styck för dem, men det krävs en del utrymme och skötsel för att stora antal ska växa upp till bra kvalitet, sen får du tillfälle att urvalsodla genom att spara de snyggaste ynglen som växer upp.

                  Med alla andra förutsättningar givna minskar guppys produktivitet vid:
                  #1 Mindre matning, matar du mindre kommer det att födas färre guppyyngel, svärdbärarna kommer att äta fler yngel. Både svärdbärare och guppys behöver mat ofta för att må bra, men man kan ge dem lite mindre portioner utan att de mår dåligt av det.

                  #2 Lägre temperatur, kan du komma nära 20graders strecket kommer kullarna att bli mer sällsynta, Guppys och svärdbärare mår inte dåligt av det, men du måste ta hänsyn till eventuella andra fiskar.
                  Jag har ett 170 liters akvarie.. temp runt 26 grader.. och ja, jag är ganska noga med att alla vattenvärde mm är rätt.. Vad kan anses som butiksstorlek?

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #24
                    Ursprungligen postat av Pannecke
                    Scalarer är ganska duktiga fiskar på att äta yngel...
                    det stämmer att Scalarer är duktiga på att ta yngel, men det är ett par faktorer man måste tänka på.

                    1. Enligt min erfarenhet, så kan man inte ha Scalarer med Guppy( eller andra slöjfiskar för den delen)de är även duktiga på att tugga fenor, så risken är att de vuxna Guppyna också stryker med.

                    2. Storleken på akvariumet kan också ställa till det för Scalarena, är karet för litet så växer inte Scalaren som den skall, och det är ju synd.

                    Jag påstår inte att man inte skall ha dessa fiskar ihop, jag vill bara inte rekomendera det.Det har aldrig fungerat för mej, och mina går dock i ett akvarium på 360 liter.

                    Mvh.Ida
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • ewe85
                      • August 2006
                      • 3

                      #25
                      Hej!!
                      Jag har en guppi hona som ser ut att hon skulle få yngel när som helst men jag vet itne hur jag sk agöra!!

                      Ska jag lägga henne i en yngel bunke? elr ska jag ha henne kvar i akvariet med dom andra fiskarna?

                      Jag har försökt och ha henne i ett yngel bunke men då simmade hon som en galning mot fönstret och hannen är där hela tiden så jag släppte ut henne igen snälla hjälp mig någon vill så gärna ha flera guppin!!!

                      Kommentar

                      • Radial
                        • February 2005
                        • 73

                        #26
                        tja, har du gott om växter mm så verkar det ju inte behövas något speciellt...

                        Även om det inte lyckas första gången, så lär där komma nya yngel med ~1 månads intervall..

                        Annars kan du ju hålla ögonen öppna och fånga upp ynglen efterhand som de föds..

                        Kommentar

                        • Madguppy
                          • April 2006
                          • 177

                          #27
                          vänta tills hon föder, sen plockar du yngeln och lägger i yngelkassen eller det du använder. ställer du mamman i yngelkassen blir hon stressad och dör ganska tidigt om hon är där förlänge, sen kan det hända att hon äter upp yngeln, för det är trångt där och lätt för henne att fånga dem. i karet kan yngeln iaf klara sig bättre och gömma sig, men i längden kan de ju bli uppätna beroende hur karet ser ut och vad du har för fiskar och antal.

                          Jag har iaf byt plats på de aggresiva fiskarna och har bara "snälla" fiskar i guppy karet, de nyfödda yngeln tar jag ut och placerar i yngelkaret i ca 3 veckor, så att de blir stora nog att klara sig bland de större guppyn och inte hamnar i filtret. de skulle nog klara sig ändå i stora karet om man har gömställen och en massa växter men vill man vara på den säkra sidan så är det bara o lägga de i karantän i ca 1mån tills de växer lite.

                          Kommentar

                          • Rogli
                            • August 2005
                            • 132

                            #28
                            Ursprungligen postat av Radial
                            Jag hade till en början 3 guppyhonor och 4 hanar.. Nu, på ca 2 månader har jag typ 40-50 guppys i olika storlekar, kan man stoppa deras produktivitet??
                            Hej!
                            Jag har haft samma problem med mina Endlers. Jag stoppade i sju stycken palettciklidyngel som fått växa till sig i detta akvarium (100 l). Eftersom de vuxit har gått hårdare åt Endlersernas reproduktion. När jag idag rengjorde detta akvarium hittade jag inga (!) yngel som är så små att de kan passera ner i dessa paletter.
                            I mitt andra 100 liters förde jag över en del endlersyngel för ett par månader sedan men också palettyngel. Dessa paletter är ännu för små för att ge någon effekt i denna grupp som nu själva börjar att reproducera sig. Men snart så!
                            Så mitt tips är att du försöker hitta ett naturligt sätt att reglera stammen. Rovfisk är ett sätt.

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #29
                              Ursprungligen postat av Rogli
                              Hej!
                              Jag har haft samma problem med mina Endlers. Jag stoppade i sju stycken palettciklidyngel som fått växa till sig i detta akvarium (100 l). Eftersom de vuxit har gått hårdare åt Endlersernas reproduktion. När jag idag rengjorde detta akvarium hittade jag inga (!) yngel som är så små att de kan passera ner i dessa paletter.
                              Samma erfarenheter här...
                              Ursprungligen postat av ERIKTHURS DAGBOK VÅREN 2005
                              12 FEB 2005 – PALETTER- PLATY 67-5
                              Så var det dags att tömma burken med palettciklider och platy för att ta fiskarna till affären. I juli föddes en kull platy på cirka 50 yngel och samma månad lyckades jag rädda jag en kull på cirka 70 palettyngel från att bli uppätna av sina äldre syskon. I oktober tyckte jag att paletterna och platyn borde väl kunna samsas i ett akvarium eftersom de var jämnstora. Det gick väl bra några veckor. Sedan märkte jag att en del platy inte växte till eftersom paletterna var tuffare och tog för sej mer av maten. Och med tiden blev det allt färre platy i burken. Och när jag idag tömde burken fann jag 67 paletter men bara 5 platy. Men det var riktiga praktexemplar till platy. Hursomhelst måste man nog betrakta det som en storseger för paletterna. Gör inte om samma misstag. Och nu får det vara slut på paletter och platy åtminstone för den här gången.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              • albjohn
                                • March 2006
                                • 1179

                                #30
                                Ursprungligen postat av osterlind
                                jag gör allt det men får inget. fundera på om dom är könsmogna eller ej
                                Könsmogna är dom säkert men jag hade samma bekymmer med första kullen det tog ett par tre månader, honorna var tjocka men vägrade att föda, men när dom väl födde dröjde det bara ca 2 mån innan ynglen själva fick egna yngel och så vidare.
                                Så det är nog bara att avakta för ynglen kommer med tiden.

                                Det verkar som dom som är födda i akvariet ynglar av sig mer och snabbare än dom som kom från affären, men jag kanske inbillar mig, dom kanske känner sig mer hemma än dom som är inflyttade.
                                Mvh Leif

                                Kommentar

                                Arbetssätt...