Hur ser man om en Endler är dräktig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nizztos
    • March 2006
    • 86

    Hur ser man om en Endler är dräktig?

    Har stoppat in tre honor med en ensam "stackars" gubbe i ett akvarium i syfte att få lite fler Endlers. Döm om min förvåning när jag plötsligt hittade två yngel i akvariet. Jag har bara haft honorna i kanske 3 veckor. Under hela denna tid har jag inte sett att någon skulle vara "på smällen".

    Tydligen var minst en av dem befruktad sedan tidigare.

    Ingen av dem såg i mina novisögon någonsin ut att bära på yngel. Finns det tecken som tyder på att de gör det, eller kommer man bli lika överaskad varje gång?
    Rio 400l
    Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Dom ser SMÄLLFETA ut!
    Men är det små honor så syns det inte så mycket. Och dom får bara några få yngel första gångerna. Så troligen har du mycket unga honor

    Stora honor är ca 3-4 cm, men dom blir könsmogna redan när dom är ca 1 ½ cm.
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Nizztos
      • March 2006
      • 86

      #3
      Jag har en stor hona och två lite mindre. De minsta är dock åtminstone 3 cm. Den stora är nog nära 5. Med tanke på att det bara var två yngel (döda/uppätna icke medräknade) så var det troligen en av de mindre.

      Jag trodde just att de skulle bli smällfeta vilket gjorde att jag blev minst sagt förvånad då jag inte sett några sådana tendenser.
      Rio 400l
      Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ursprungligen postat av Nizztos
        Finns det tecken som tyder på att de gör det, eller kommer man bli lika överaskad varje gång?
        I princip är varje guppyhona dräktig i upp till sex månader om hon vart i samma akvarium som en guppyhanne.
        En kull var 24-30:e dag...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        Arbetssätt...