Gravid platy, vad ska jag göra nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Didido
    • March 2006
    • 41

    Gravid platy, vad ska jag göra nu?

    Misstänker att min ena platy är höggravid (några andra är också gravida men inte så långt gångna). Har aldrig fått bebisar förr.

    Just nu bor det 7 platys i ett 180-liters tillsammans med guramis, scalarer, algätare och pansarmalar... Antar att det inte är så bra att ha henne kvar i karet (vill iaf få fram någon bebis, sen i framtiden får nog naturen ha sin gång)? Har ett 30-liters som där är neontetror och amanoräkor i.
    Kan jag lägga ner henne där?
    Om jag har förstått det rätt så ger inte amanoräkor sig på yngel, men gör neontetor det? Om de gör det så kan jag lägga över dem i det stora karet.

    Tänkte att ett riktigt akvarium är mindre stressande för mamman än att vara i än en yngelkasse, eller är jag helt fel ute? Sen så ska ju bebisarna växa till sig lite innan de kan hamna i det stora karet och då är det kanske bra att de också har ett mer "riktigt" hem under den tiden?

    Kom gärna med tips!
    ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~
  • mylovelylittlelumps
    • July 2006
    • 27

    #2
    vet inte direkt om neontetrona ger si gpå yngelna men det är ju bra o flytta honan om du vill ha några yngel kvar..

    bra o ha lite ex javamossa i botten som ynglena kan gömma sig i så är det iaf större chans att dom överlever platyna äter upp sina egna yngel med så du vet om det sen.

    iaf har mina platys gjort det, himlas kanibaler
    Nybörjaren

    Kommentar

    • lunar
      • July 2005
      • 427

      #3
      Ha då henne i det mindre karet och sedan lite mer flytväxter eller javamossa som mylovelylittlelumps föreslår.
      Neontetrorna äter nog inte upp yngelna men det skulle nog mina kardinal tetror göra.
      - 165L Low-tech.
      - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
      - 222L Ciklidakvarium.
      Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

      Kommentar

      • Didido
        • March 2006
        • 41

        #4
        Tack för era svar!

        Var i djuraffären idag och de sa att det fanns en risk att neontetrorna åt upp ynglena, hon trodde inte att amanoräkorna åt dem.

        Passade också på att köpa ett yngelkar med galler som de kan simma ner i. Himla små springor, är de så små? Gud vad sött isåfall!

        I 30-litern är där en del växter just nu.
        Jag tror att det är (har noll koll):
        1 Anubias (el. nåt likande, rätt låg),
        en drös med Cabomba (el. liknande) som är nerklippt men växter jättesnabbt (de sa i affären att den kunde ligga o flyta med, räkona älskar att sitta i den) och en bunke med nåt annat som är där för att återhämta sig (trivdes inte så bra i det stora).
        Sen är där lite större stenar.

        Letade javamossa i förra veckan men i ena djuraffären sa de att de inte fick in den nu när det var så varmt, att den inte klarade frakten.

        Tror ni att bebisar skulle klara sig med de växter och gömställen som jag har idag i det lilla? Det känns som om de har större chans att klara sig i det lilla ot i det stora där det är massor av fisk som gärna vill ha lite mellanmål. Sen om det skulle försvinna liiite bebisar så gör det nog inget, har 2 hanar och 5 honor. Det är mest nu första gången som det känns lite extra skoj, om ett halvår så svär man väl över alla bebisarna.
        ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~

        Kommentar

        • jesper_b
          • June 2006
          • 1201

          #5
          Ursprungligen postat av Didido
          Passade också på att köpa ett yngelkar med galler som de kan simma ner i. Himla små springor, är de så små? Gud vad sött isåfall!
          Så här ser några av mina platy yngel ut. inte så bra bild men du ser hur stora dom är



          lycka till med ynglen...
          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
          Mina Malar:
          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

          Kommentar

          • mylovelylittlelumps
            • July 2006
            • 27

            #6
            synd att du inte bode i linköping jag har precis rensat ut massa javamossa som jag kommer få kasta du hade fått om du bott i närheten!
            Nybörjaren

            Kommentar

            • Didido
              • March 2006
              • 41

              #7
              Tack så mycket mylovelylittlelumps! Man får väl hoppas på lite svalare väder så att "min" affär får in det igen.

              Vet faktiskt inte om min platy är gravid... Hon är väldigt rund, men hon har alltid varit en tjockis. Misstänker att hon såg övergravid ut den kvällen jag skrev första inlägget för att jag bjudit på lite bröd... Men jag hoppas givetvis på bebisar! Fast de kan gärna hålla sig i en vecka eller två nu, på lördag är det bröllop och då vill man ju inte gå och oroa sig för små bebisar.
              ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~

              Kommentar

              Arbetssätt...