Guldguppys!!!???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • goldennugget
    • September 2005
    • 138

    Guldguppys!!!???

    Jag har haft Endler´s i ett 500 liters kar med mycket växter en tid men beslöt mig att göra mig av med dessa för att börja köra riktigt svartvatten i karet.
    Men, med så många växter är det i pricip omöjligt att få upp alla yngel så några rackare har alltid blivit kvar och fortsatt få yngel...

    Nu till hela grejen: För ett par månader sedan dök två helt guldfärgade yngel upp. Jag trodde först att det rörde sig om yngel till mina rosentetror som går i samma kar men nu när de växt till sig så ser de precis ut som guppys och beter sig precis som guppys, fast helt guldfärgade. Två honor, som nu också verkar ha blivit gravida - de är ca 2-3 cm långa.

    Kan det verkligen vara Endler´s som plötsligt fått helt guldfärgade yngel??? Detta är femte generationen av de urspungliga Endler´s jag hade och ingen tidigare av dessa har varit i närheten av att vara guldfärgad. I karet har jag i övrigt bara Crydoras och några L-malar så ynglen måste komma från guppysarna (om inte rosentetrayngel "blir" rosentetror väldigt sent, men inget verkar tala för detta).

    Någon som varit med om något liknande???
  • Rogli
    • August 2005
    • 132

    #2
    "guldanlaget" är förmodligen recessivt dvs det ger sig tillkänna endast vid dubbel uppsättning. Det innebär att anlaget kan ligga dolt i generationer utan att någon individ blir guldfärgad. Vid ökad inavel ökar också risken/chansen att anlag dubleras. Förmodligen är det vad som hänt när du utsatt populationen för en genetisk flaskhals genom att rensa ur de flesta fiskarna och kvar blev kanske bara syskon. Endler sägs ju ha ett visst inslag av guppy i sin "stamtavla" så det är inte omöjligt att dessa fört in genen i populationen. Det kanske också är så att genen fanns hos de ursprungliga endlers.

    Själv har jag en liten population av kulturguppy som härstammar från tre fiskar och de har jag haft i ca tre år nu och har aldrig tillåtits att bli fler än ca 15 st, vilket också bidrar till "genförlust" och ökad inavel. De har också börjat att producera guldguppy.

    Kommentar

    • goldennugget
      • September 2005
      • 138

      #3
      OK, då finns det alltså en recessiv "guldgen" hos guppys eftersom du sett samma fenomen! Intressant, tack för svaret!!! Denna gen måste dock vara rätt ovanlig eftersom man så sällan ser "guldguppys". I naturen borde ju dessa selekteras bort då en guldform är ett bytesdjur som mycket lättare upptäcks, men i akvarium har den chans att komma fram då och då.

      Kommentar

      Arbetssätt...