Olika Fiskar i Yngel Burk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    Olika Fiskar i Yngel Burk

    Köpte en plast låda som man sätter i akvariet för att föda yngel i....när jag kom hem med den så såg jag att det var en Black Molly och en Platy som ska ha yngel. det går att dela av lådan på mitten där mammorna ska vara. men ynglen hamnar i samma låda funkar det??

    Och går det ha två mammor så nära när dom ska föda??

    Tacksam för snabba svar då det snart är dags för yngel...
    Senast redigerad av jesper_b; 23 July 2006, 12:58. Anledning: En ny fråga
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m
  • Moosee
    • July 2006
    • 27

    #2
    Varför inte? Vad skulle kunna hända?

    Burken är ju gjord för 2 mammor så då borde det ju funka med 2 mammor också

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ynglena är det inga problem med, men om du delar av burken på mitten så blir det väldigt små fack. Är fiskarna inte fullvuxna så går det säkert bra, men Black mollyn blir ganska stor.
      Även vid odelad storlek är boxen i minsta laget, men vad ska man göra om man inte har fler akvarier.
      Ta den honan som ser ut att föda först och byt sedan när hon fött, om fiskarna är fullvuxna, annars kan du dela av den.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Moosee
        • July 2006
        • 27

        #4
        Går båda fiskarna i facken så tycker jag att man ska ta ha dom där. Fast hur länge ska dom vara instängda? Är det bara under själva födandet som ibland tar väldigt kort tid och ibland väldigt lång tid men inte så lång tid att dom mår riktigt dåligt av det trånga utrymmet. men som ansjo sa så kan du göra så att båda får stort utrymme så är det ju såklart bättre.

        Kommentar

        • PlatyYngel
          • January 2006
          • 1105

          #5
          Ynglen kan ju ta sej upp till mamman/mammorna och då blir dom mat, så om man sätter i en hona först och hon föder och ynglen är kvar så kommer dom med största sannorlikhet bli mat till nästa mamma..... Så antingen föder dom samtidigt (inte så sannorlikt) eller så flytar du ynglen till ett annat kar (om du kan), eller så får du helt enkelt bestämma vilken sort du vill ha yngel på och hoppas att en del yngel från den "bortvalda" mamman klarar sej i akvariet med dom vuxna fiskarna.
          / Marcus

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #6
            Ynglena är det inga problem med, men om du delar av burken på mitten så blir det väldigt små fack. Är fiskarna inte fullvuxna så går det säkert bra, men Black mollyn blir ganska stor.
            Ursprungligen postat av ansjo
            Även vid odelad storlek är boxen i minsta laget, men vad ska man göra om man inte har fler akvarier.
            Ta den honan som ser ut att föda först och byt sedan när hon fött, om fiskarna är fullvuxna, annars kan du dela av den.
            Ne vad ska man göra mitt andra akvarium är det just nu 100 scalare yngel i...
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            • jesper_b
              • June 2006
              • 1201

              #7
              Tack för alla svar, Då blir det nog molly yngel jag vill ha...
              eller så går jag iväg och köper en till låda så blir det änu bättre...

              Vilken sort får mest yngel Platy eller Molly??
              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
              Mina Malar:
              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

              Kommentar

              • Moosee
                • July 2006
                • 27

                #8
                Så på rak arm tror jag att det är ganska varierande beroende på om det är första kullen för ena och kanske 8:e för andra då kommer den som får den 8:e kullen få mest . Gennerellt är väll molly större och borde kanske få fler yngel fast då kanske ynglen är större så det blir lika många ändå . jaja beror helt på vilken kull det är,

                Kommentar

                • MalawiAnna
                  • July 2006
                  • 215

                  #9
                  Jasså, är det så att kullarna blir större för varje gång? Gäller det alla fiskar isf?
                  Mvh Anna

                  Kommentar

                  • Moosee
                    • July 2006
                    • 27

                    #10
                    Jag vet inte riktigt men de flesta levandefödare gäller det för. Kanske inte ökar så betydligt varje gång men den 3:e är större än den första iallafall.

                    Kommentar

                    • MalawiAnna
                      • July 2006
                      • 215

                      #11
                      Ursprungligen postat av Moosee
                      Jag vet inte riktigt men de flesta levandefödare gäller det för. Kanske inte ökar så betydligt varje gång men den 3:e är större än den första iallafall.
                      Intressant.. Hade jag faktiskt ingen aning om!
                      Mvh Anna

                      Kommentar

                      • PlatyYngel
                        • January 2006
                        • 1105

                        #12
                        Det som är avgörande för hur många yngel det blir är hur bra mamman mår, hur mkt mat det finns tillgång till, hur mkt plats det finns, under tiden som ynglen bildas i mammans mage. Så man kan inte säga att dom blir fler bara för att dom har fått yngel förut. Visst, honans kropp kanske känner att den skulle kunna klara fler yngel och bildar då fler efter ett par gånger.
                        / Marcus

                        Kommentar

                        • jesper_b
                          • June 2006
                          • 1201

                          #13
                          Har en liten fårga till, satt och kollade på mina gravida fiskar om dom nu är det och upptäckte en vit prick vid analfenan har det nåt med graviditeten att göra??
                          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                          Mina Malar:
                          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                          Kommentar

                          Arbetssätt...