Gravid guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • awasegg
    • March 2006
    • 141

    Gravid guppy

    Hej!

    Jag köpte nyligen (30-40 dagar sedan) guppys, 1 hane och 2 honor, en av honorna dog dessvärre.. Så för 20 dagar sedan så köpte jag en ny vacker hona.
    Och nu är den nyaste honan kanontjock och alldeles svart vid analen, varför den "äldre" guppyhonan inte är gravid (eller isåfall kortare gången) vet jag inte.

    Hursom helst! Den feta honan ser ut att spricka, jag vet att det bara gått max 20 dagar sen hon kunnat bli gravid (de hade inte honorna med hanarna i akvariebutiken), men är det möjligt att en guppyhona kan föda innan det gått 24-28 dagar som alla säger?

    Har lagt henne i ett sånt där litet miniakvarium som är till för t.ex gravida platys och guppys, men det känns himla elakt att ha henne instängd där om det nu kan vara 4 eller till och med 8 dagar kvar.

    Tacksam för svar
    Fishie fishie fishie !

    ZOON: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1299523
    BLOGG: http://thedeborah.blogspot.com
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    hejsan

    varför har du inte din guppyhona i ditt stora kar istället för det lilla mini akvariet?. jag låter mina föda fritt, och jag tror din hane kanske parat sig med den direkt när den kom i karet, jag vet inte riktigt hur länge en guppy hona är gravid innan den föder men jag tror det är 20-30 dagar, men dra inga slutsatser förrän någon annan har svarat jag kan ju ha fel om hur länge den är gravid.

    VÄLKOMMEN TILL ZOOPET

    MVH Macke_fisk
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Intercepter
      • January 2006
      • 962

      #3
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      hejsan

      varför har du inte din guppyhona i ditt stora kar istället för det lilla mini akvariet?. jag låter mina föda fritt, och jag tror din hane kanske parat sig med den direkt när den kom i karet, jag vet inte riktigt hur länge en guppy hona är gravid innan den föder men jag tror det är 20-30 dagar, men dra inga slutsatser förrän någon annan har svarat jag kan ju ha fel om hur länge den är gravid.

      VÄLKOMMEN TILL ZOOPET

      MVH Macke_fisk
      jupp det e riktigt 3-4 veckor brukar det ta

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Ursprungligen postat av Intercepter
        jupp det e riktigt 3-4 veckor brukar det ta

        ok det var ju br
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Madguppy
          • April 2006
          • 177

          #5
          min hona har varit gravid förlänge nu... har varit i yngelkaret alldeles förlänge nu, 2 veckor snart! vet inte vad jag ska göra... rädd att den ska dö snart.

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            hej

            var den tjock när du la i den i yngelboxen?? du kan ha övermatat den så att den var tjock när du la i den i yngelboxen?? men varför inte låta den föda fritt i karet, har du mycket växter i karet?? men jag tycker du ska släppa ut din guppy från yngelboxen om den inte är tjock nu..

            MVHMacke_fisk
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Madguppy
              • April 2006
              • 177

              #7
              föda fritt i karet innebär väldigt få eller inga överlevande ynglar överhuvudtaget... iaf i mitt kar. har flytväxter och många gömställen men tyvärr så blir de bara fiskmat förr eller senare.

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Ursprungligen postat av Madguppy
                föda fritt i karet innebär väldigt få eller inga överlevande ynglar överhuvudtaget... iaf i mitt kar. har flytväxter och många gömställen men tyvärr så blir de bara fiskmat förr eller senare.
                ok. jag har inga direkt rov fiskar bland mina guppys men det kanske du har, men ursäkta dåatt jag föreslog det, men är din guppy hona smal som du har i yngelboxen eller är den fortfarande tjock efter 2 veckor??

                MVH Macke_fisk
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Madguppy
                  • April 2006
                  • 177

                  #9
                  inte jag heller, inga rovfiskar men mina botior verkar blivit blodtörstiga nu när de har blivit större. nej, guppyn i boxen e fortfarande jätte tjock och borde föda när som helst igentligen.

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    hej igen

                    hur länge har din guppy varit tjock innan du la i den i yngelboxen??
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • Madguppy
                      • April 2006
                      • 177

                      #11
                      längre än 3 veckor hade den varit tjock... nu över 5 veckor.. misstänker att den har redan fött och hunnit äta upp all yngel, fast smalare har den inte blivit iaf. släppte ut den i morse... den får väl föda i karet om den nu är gravid. har andra som ska föda snart som jaf ska lägga in om en vecka ungefär.

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        ok men jag har glömt att säga en sak, platy, molly och guppy har förådsbefruktning, detvill säga att den kan förvara ägg som är befruktade och föda dem senare, kom också på atten av mina guppy varit konstant tjock nu i 2 -3veckor och fött lite då och då. vänta med att dra slutsatser jag vet inte om jag har rätt om det med förådsbefruktning men jag har för mig att det är nått sånt.

                        MVH Macke_fisk
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • Madguppy
                          • April 2006
                          • 177

                          #13
                          jag har hittad en överlevande yngel nu... den måste va 2-3 veckor gamma. man ser färgerna på den redan och det är en kopia av mamman

                          dessutom såg jag på när en annan hona idag födde runt 25 ynglar, hon föder fortlöpande.. har separerat ynglarna lite. några får stanna i karet, några i yngelkorg, några i 10l yngelkar. spännande...

                          Kommentar

                          • maricici
                            • March 2006
                            • 303

                            #14
                            Ursprungligen postat av Madguppy
                            föda fritt i karet innebär väldigt få eller inga överlevande ynglar överhuvudtaget... iaf i mitt kar. har flytväxter och många gömställen men tyvärr så blir de bara fiskmat förr eller senare.
                            Själv har jag både guppy och mollyyngel fritt bland guldfiskar i 300 liters och dom klarar sig fint, har jämförelsematerial uppväxta i födkasse, frisimmande i 300liters, frisimmande i 100 liters och ett 20 tal i ett 26 liters yngelakvarium. Tycker att dom i yngelakvariet växer fortast..
                            I
                            MY

                            Kommentar

                            • casperigranarp
                              • January 2010
                              • 148

                              #15
                              hej
                              jag är ny med fiskar har haft dom i 3 dagar nu jag köpte 3 honor och 1 hane när jag var hemma med dom var en smäl fet!!!!!(samma dag när jag köpte dom)vet inte varför men den som var tjock dog nästa dag

                              ber om hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...