Guppyyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kkk
    • May 2006
    • 597

    Guppyyngel

    Har nu haft mitt 80 liters igång i 2 mån. och i det så har jag guppysar som jag köpt in från flera ställen. I karet så har jag ganska mycket flytväxter som nästan täcker 2/3 av ytan, i detta tjacka lager av växter har jag nu en herrans massa guppy yngel. Allt från ca 1,5 cm till de pyttesmå på 3 mm.
    Funderar nu på att starta ett kar till där jag ska placera de större ynglen i för att kunna hålla isär dem från mina och på sätt slippa inavel.Min akvariehandlare vill gärna köpa in guppysar från mej så på det viset blir jag av med en del.
    Måste få säga att jag tycker det är jätteroligt med guppysarna, de är väldigt nyfikna och lite korkade på ett charmigt sätt som jag inte kunde tro.
    Har ju annars diskus,guramis,malar mm. men tycker att dessa små rackare är minst lika roliga att titta på som något annat.

    MVH/kkk
  • Rogli
    • August 2005
    • 132

    #2
    Om du köpt guppysarna från olika håll och du vill undvika inavel i den första generationen så kan jag lugna dej med att det inte är någon fara för det. Först när firrarna hållits i åtskilliga generationer och de är relativt få finns den risken. Jag har själv ett trettiotal guppy som härstammar från tre vuxna djur (sannolikt fler eftersom de två honorna var dräktiga när jag fick dem) och dem hade min son i ett trettio liters akvarium i ett par år innan jag tog över dem. I detta akvarium blev du pga utrymmesskäl inte mer än ca 15 st. När jag höll dem i ett 2oo liters exploderade populationen och de blev plötsligt hur många som helst. Nu har jag gjort mej av med alla vuxna djur och har ungdjur och yngel i en balja på tomten. De klarar detta alldeles utmärkt trots att temperaturen växlar mellan 15 och 30 grader. De visar alltså inga symptom på att vara inavlade. De är härdiga och förökar sig utan problem och de har inte beblandats med andra guppy på över tre år.

    Kommentar

    • ann21
      • June 2006
      • 33

      #3
      Har haft guppy i snart en vecka och idag hittade vi ett gäng guppy bebisar i akvariet så en av honorna var tydligen dräktig... Får se om de klarar sig det sägs ju att de yngel som får klara sig utan hjälp blir starkare och friskare...jag har iallafall sett 3 st men min dotter säger att hon sett fler de har ett antal gömslen och sanden är så perfekt att de inte syns när de ligger på botten.
      Lev livet idag imorgon kan det vara för sent!!

      Kommentar

      Arbetssätt...