min guppy mår inte bra? AKUT!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilleolov
    • April 2006
    • 79

    min guppy mår inte bra? AKUT!

    Jag har inga konsiga värden i vattnet, jag har flera fiskar, men en av mina alra tjockaste (toktjock) guppy liksom flyter omkring lodrätt?
    sen simmar hon lite, sen tillbaka, hon verkar inte så intresserad av flingfodret, eller så kan hon inte simma som hon vill, vad händer? ska hon föda? är hon sjuk? är någonting fel?

    och kan jag göra något för att rädda ynglen?

    Snälla skulle vilja ha svar nu, akut!

    /Patrik&Sandra
    Senast redigerad av lilleolov; 13 June 2006, 00:56.
  • Sara1982
    • March 2005
    • 315

    #2
    jag vet att det kan hända att det fastnar yngel ibland på en del honor när de ska föda o det leder allt som oftast till att de avlider, om det skulle vara så vet jag inte va du kan göra för o rädda ynglen.

    Kommentar

    • CalleAkvarist
      • November 2005
      • 1059

      #3
      Hon kan ju ha fått fel på simblåsan om hon inte simmar som hon ska. Studera fjällen. Är dom som på de andra fiskarna eller ser de konstiga ut? Ser de konstiga ut kan det vara bukvattenssot. Jag tycker det verkar som om hon har fel på simblåsan och/eller bukvattenssot.

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Du kan knappast rädda honan. Däremot vet jag att det finns de som gjort kejsarsnitt på sina levandefödare... Om du klarar det, så kan du ju avliva henne genom att klippa av huvudet och sedan snabbt skära upp buken på henne i en skål med vatten, har hon haft ynglen tillräckligt länge, så kanske de kan klara sig... Jag skulle aldrig klara det, men men...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • lilleolov
          • April 2006
          • 79

          #5
          jag satsade på ett försök till kejsarsnitt, men jag är osäker på om jag överhuvudtaget har några yngel i min bunke, hur ser jag det? jag menar jag kanske är iddiot men borde man inte se små guppys simma omkring även om det är otroligt små?

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Jo, du borde nog se dem... ser du inte ens romkorn i bunken? Det kanske var så att hon hade något annat fel, som gjorde att hon var uppsvälld utan att ha rom i magen...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • blarry
              • June 2006
              • 8

              #7
              fin va?

              Kommentar

              • jonathan475
                • March 2004
                • 22

                #8
                men va du en gör så ska du nog inte göra kejsarsnitt fisken komer dö av de har hon smalare sjärt fena o smimmar lite sjukt eller va man ska säga då går hon inte att rädda men om hon skulle må jätte dåligt så avliva henne spola varmvaten som e jätte varmt kommer hon o dö en fin död utan smärtor
                vill ba säga lycka till

                Kommentar

                • Hynt
                  • May 2006
                  • 224

                  #9
                  diskutionen om hur man ska avliva har varit uppe tidigare, och varmt vatten är inget bra sätt.. "om man e petig"..

                  skilj huvudet från kroppen det e det mest humana sättet..
                  http://hynt.info.se/

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    får allt hålla med Hynt, kranvatten är dessutom inte särskilt varmt runt 50-55grader ligger mitt på.

                    inte ens kokande vatten är "humant"
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    Arbetssätt...