nyfödda yngel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bea
    • March 2005
    • 12

    nyfödda yngel.

    Hej! när jag tittade till mitt akvarium i morse såg jag något underbart! Jag hade fått yngel de är silvermollys. Men eftersom det är första gången jag har det vet jag inte så mycket! jag har köpt ett yngelnät så att de inte blit uppätna men ska jag lägga i mamman också ( hon simmar runt nätet hela tiden )? Eller blir de uppätna av henne?
    sedan innan ynglen kom har de varit lite aggrisiva mot en speciell ras jag tror det är en arabisk algeätare kan de bero på det med ynglen eller är det att de inte passar i hop över huvudtaget? min arabiska algeätare har en svart rand från huvudet till svansen och här om dan var den ljusare änn den brukar och silver mollysarna (som är 2 stycken en hane & hona ) höll på att '' hacka'' på honom, precis innan det hade akvariumet tänds hans öga såg också litet konstig ut. kan det bero på ljuset eller slagsmålet


    snälla svara inom kort
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Mamman äter upp ynglena, så håll henne utanför. Grattis!
    / Marcus

    Kommentar

    • jonathan475
      • March 2004
      • 22

      #3
      om du har mycke växter så kommer nån eller nåra yngel överleva o sen köp yngel mat eller dela maten dom har lite små munnar men om jag va du så skulle jag köpa ett litet plast akvarium på ca 6l o mata en eller två ggr per da o byt vatten lite då o då så kommer massa yngel att överleva
      hoppas att många överlever lycka till

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #4
        Men ynglen växer inte speciellt snabbt i en liten burk.
        / Marcus

        Kommentar

        • TinaW
          • December 2005
          • 194

          #5
          Från början (när jag var nybörjare på mitt akvarium, för 8-9 år sen) så håvade jag upp alla yngel jag kunde hitta, och lät dom vara i ett yngelkar. Efter ett par veckor upptäckte jag att jag missat ett par yngel... dom hade vuxit sig dubbelt så stora som dom i yngelkaret! Så jag slutade med det... kändes som onödigt jobb!
          Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
          Sov gott min Bina älskling
          Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

          Kommentar

          • Hynt
            • May 2006
            • 224

            #6
            Ursprungligen postat av TinaW
            Från början (när jag var nybörjare på mitt akvarium, för 8-9 år sen) så håvade jag upp alla yngel jag kunde hitta, och lät dom vara i ett yngelkar. Efter ett par veckor upptäckte jag att jag missat ett par yngel... dom hade vuxit sig dubbelt så stora som dom i yngelkaret! Så jag slutade med det... kändes som onödigt jobb!
            har man fiskar som gärna äter upp yngeln "och vill behålla ynglen" så är ju en yngekasse / yngel akvarium utmärkt.. Men då förlorar man ju det naturliga utvalet... =)
            http://hynt.info.se/

            Kommentar

            • TinaW
              • December 2005
              • 194

              #7
              Men fiskar som platty, molly, svärdbärare m.fl. är ju duktiga på att yngla av sig... och med lite "högre" växter så är det ju inga problem att få flertalet att överleva yngelstadiet.
              När jag släppte tillbaka mina mollyyngel (dom som var jämngamla med dom "missade" ynglen) så hade dom kvar sitt "yngelbeteende"... simmade ryckigt undan så fort en större fisk närmade sig och det lockade till jakt!!
              Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
              Sov gott min Bina älskling
              Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

              Kommentar

              • Hynt
                • May 2006
                • 224

                #8
                Jepp stämmer bra det, det ryckiga betendet som du beskriver använder man sig av när man fiskar etc, Gädda... tvärstannar draget framför fisken och sedan fortsätter så hugger fisken automatiskt typ.. =)
                http://hynt.info.se/

                Kommentar

                • PlatyYngel
                  • January 2006
                  • 1105

                  #9
                  Yngel som går kvar i det "stora" akvariet har mer plats att växa på och då växer dom snabbare än sina syskon som man flyttat till ett litet yngelakvarium.
                  / Marcus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...