Blandras av Guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattan matte
    • June 2005
    • 107

    Blandras av Guppy

    Hej!

    jag köppte 7 stycken guppis förra sommaren alla levede ungifär i ca.5-6 mån sen dog dem. Men det som var roligt var att jag fick ett yngel av dom som jag lyckades hålla vid liv.
    Dom var Sternflecksalmler (tror dom hette det) Så nu har jag en sternflecksalmler hona med svart fena och grå vit kropp. Jag såg i zooaffären att dom har vild guppis från Nigeria, honorna och hanarna är i samma storlek som min hona. Går det om jag köper en sånn hane till henne?
    Senast redigerad av Mattan matte; 04 June 2006, 14:25.
  • Mattan matte
    • June 2005
    • 107

    #2
    någon?

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Guppies från Nigeria???? Guppy kommer ju från Centralamerika...
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag tror guppyn finns överallt nu, tex i Thailand kan man hitta den i små pölar lite överallt. Den är antagligen inplanterad för att ta hand om mygglarver skulle jag tro, och då de fångar upp guppyn igen efter ett tag, så ser de ut ungefär som Endlers guppy.
        Det verkar som om det blir inavel under lång tid så går färgerna och formen tillbaka till ursprunget. Detta är bara en liten fundering som jag har haft under en tid, och om Mr Kjell Fohrman läser detta så kanske han har ett expertutlåtande .
        Tillbaka till frågan så kommer det säkert att gå med en ny hane till din hona, eller varför inte köpa några stycken nya guppis till din ensamma hona, både hanar och honor.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ja det går nog. Det enda som är tråkigt är att du "förstör" vildguppisarnas arvsmassa om du blandar in gener från framavlade former.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av batski
            Ja det går nog. Det enda som är tråkigt är att du "förstör" vildguppisarnas arvsmassa om du blandar in gener från framavlade former.
            Jag håller med, men det kanske inte är fel att i så fall köpa Endlers om det inte går att få tag i den sorten han hade från början, så honan slipper vara ensam nunna i karet .
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Det verkar som om det blir inavel under lång tid så går färgerna och formen tillbaka till ursprunget. Detta är bara en liten fundering som jag har haft under en tid, och om Mr Kjell Fohrman läser detta så kanske han har ett expertutlåtande
              Det stämmer att om man odlar på odlingsformerna så går de tillbaka till att likna naturformen. Speciellt om de odlas i större dammar där de inte har någon större glädje av sina långa slöjfenor.
              Guppies från Nigeria???? Guppy kommer ju från Centralamerika..
              Du får nog läsa på lite, guppys finns inte "vilda" i centralamerika, bara introducerade. Från början kommer de från norra sydamerika och Västindien.
              Nu finns utplanterade i många länder. Till och med i Europa.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Om man ska vara petig så är det nog så att guppy med långa fenor har en stor nackdel av dom i det vilda. De simmar långsamt och blir nog lätt offer för någon rovfisk. De guppy som mer ser ut som vildformen klarar sig nog bättre i naturen. Den naturliga selektionen gynnar dom. Så egentligen handlar det väl om mikroevolution och inte inavel?

                Eller? Hur blir guppy som man inavlar i akvariet i en massa generationer? Blir de också lika vildformen? (Fast det kan ändå handla om evolution, kanske de snabbare fiskarna är bättre på att konkurrera om födan och honorna än de långsamma.)

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Guy Palm
                  Du får nog läsa på lite, guppys finns inte "vilda" i centralamerika, bara introducerade. Från början kommer de från norra sydamerika och Västindien.
                  Norra Sydamerika? Det var därför jag tänkte Centralamerika. Fick påpekat för mig en gång att Mexico inte låg i Sydamerika, utan i Centralamerika, så nu är jag lite försiktig med det. Fast min geografi är kanske inte den bästa

                  Ursprungligen postat av Guy Palm
                  Nu finns utplanterade i många länder. Till och med i Europa.
                  http://www.fishbase.org/Country/Coun...ame=reticulata
                  Ja det vet jag. Men jag skulle ändå tycka att det var konstigt om man skrev "vilda guppies från Europa" eftersom det inte finns några guppies som härstammar från Europa. Därför reagerade jag på att butiken hade vilda guppies från Nigeria. Inte för att jag inte tror att det kan finnas guppy i Nigeria, utan för att de ursprungligen inte kommer därifrån.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #10
                    Jag såg i zooaffären att dom har vild guppis från Nigeria, honorna och hanarna är i samma storlek som min hona. Går det om jag köper en sånn hane till henne?
                    Inga som helst problem, du kommer att få yngel av dem, visserligen vet du inte riktigt hur färg på ynglen kommer att bli, men det är bättre än att din hona skall vara ensam.
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Men sen när du ska omplacera ynglen får du förstås inte säga att det rör sig om vildguppyformen eftersom de kan vara blandade.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      Arbetssätt...