Hur skydda yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Hur skydda yngel?

    Nu börjar jag bli rejält less. Tidigare i år fick två av mina platyhonor yngel i en yngelkasse. Elva yngel kom undan mammornas hungriga munnar (var inte hemma så jag kunde inte kolla dom) och levde glada i sin lilla burk. Efter någon vecka hade en fisk hoppat ner till ynglen och smaskat i sig alla utom fyra. Jaja, jag hade väl bara otur. Så för någon vecka sen fick jag drygt tjugo svärbäraryngel som var rätt efterlängtade faktiskt, det bara kryllade i den lilla plastbyttan som flöt omkring i akvariet. Igår kom jag hem och hela lådan hade sjunkit. Misstänker starkt att en av de stora malarna sugit sig fast på den så att den kantrat och luften åkt ut så den sjönk. Visst, jag hittade igen tre tappra små hjältar som gömt sig längst bak i akvariet men nog hade jag velat behålla fler än så...
    Nå? Hur sjuttsiken ska man göra? Kanske kommer att skaffa ett separat yngelakvarium så småningom men tills dess? Finns det yngelkassar där fiskarna inte kan hoppa in eller lyckas sänka den?
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Hej
    Du har nog hungriga fiskar såm vill komma åt dina små kultingar hehe..

    Har dock aldrig stött på detta problemet men att skaffa ett enkel billigt 50 liter kar som man förbereder (utan grus och bara pump och värmare) när man ser att det är dags för honan ta vatten från karet de föds i och vipps du räddar hela kullen...
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • lunar
      • July 2005
      • 427

      #3
      Du har otur...

      1.Ett annat kar som du för över dem till.
      2.Testa med ett nätfödkasse.
      3.Eller gör som jag låta de födas fritt och sedan ha en massa gömställen (växter och rötter) för dem.
      Några blir dock säkerligne uppätna men det skadar mig inte då det i alla fall i slut ändan blir förmånga av dem.
      - 165L Low-tech.
      - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
      - 222L Ciklidakvarium.
      Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Hehe, jag har massor av täta växter och rötter, särskilt där mina platy går men inte ett jäkla yngel överlever mina andra fiskar. Jag har världens tjockaste och största javamossa och en hel massa hornsärv som delvis flyter på ytan men inte hjälper det ett dugg. Kanske skulle behöva utöka isåfall.
        Kanske kan inhandla en nätfödkasse, de är ju inte så dyra. För att testa iallafall tills jag hittar ett litet akvarium och vet var tusan jag ska ha det. Köksbordet är ju redan upptaget av vårt 100 liters.
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #5
          Nu återstår bara en tapper hjälte av mina yngel. En briljanttetra hade hoppat in till dem och käkat upp två. Så kan det gå... Jädrans fiskar! Haha, tur att man inte är långsint. Så är det när jag ska envisas med att ha yngel i samma akvarium där mina snabbaste och hungrigaste fiskar är. Jag får spana på honorna och kanske få ynglen att överleva nästa gång istället. Om jag inte fått tag i ett billigt litet akvarium så testar jag nätfödkasse.
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          • PlatyYngel
            • January 2006
            • 1105

            #6
            Det finns ju födselkassar (plastbaljorna som flyter) som har plastploppar eller hur man ska beskriva dem, så att man kan sätta fast kassen på akvarierutan. Sen kanske du skulle köpa en sån där fjärilshåv som småbarn brukar fånga fjärilar med. Använda nätet och på något sätt bygga ett lock till kassen?
            /Lycka till
            / Marcus

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #7
              Ursprungligen postat av PlatyYngel
              Det finns ju födselkassar (plastbaljorna som flyter) som har plastploppar eller hur man ska beskriva dem, så att man kan sätta fast kassen på akvarierutan. Sen kanske du skulle köpa en sån där fjärilshåv som småbarn brukar fånga fjärilar med. Använda nätet och på något sätt bygga ett lock till kassen?/Lycka till
              Först verkade idén bra... Men sen funderade jag på vad som händer med den glupska fisken som hoppar upp på nätet. Kan den ta sig tillbaka till vattnet eller blir den liggande där och dör???
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • Madguppy
                • April 2006
                • 177

                #8
                hellre en mördarfisk död än flera ynglar :P

                Kommentar

                • Bea
                  • March 2005
                  • 12

                  #9
                  det finns en kasse som du sätter på kanten osh sen sitter den längs med kanten obs: tänk på att inte ha för mycket vatten ynlerna kan simma över då q;-D

                  Kommentar

                  • Inka
                    • July 2005
                    • 1233

                    #10
                    Önska mig lycka till den här gången...
                    Min andra svärdbärarhona fick inatt åtta yngel, den här gången finns kassen (plastbaljan) i mitt minsta akvarium med kampfisk och drottningrasboror, inga stora malar eller galna tetror. Det ensamma ynglet från förra kullen simmar runt där också, fast lössläppt bland de andra fiskarna då. Hoppas att det fungerar med den här tillfälliga lösningen.
                    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                    www.kvitter.n.nu

                    Kommentar

                    • Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

                      #11
                      Grattis och lycka till!!!
                      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                      Min zoon :
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                      Kommentar

                      • Inka
                        • July 2005
                        • 1233

                        #12
                        Tack! Än så länge mår de alldeles prima!
                        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                        www.kvitter.n.nu

                        Kommentar

                        Arbetssätt...