Ska jag flytta tillbaka den tjocka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laertes
    • January 2003
    • 122

    Ska jag flytta tillbaka den tjocka?

    Hej alla
    Flyttade igår alla mina fiskar till ett större akvarium. Bland annat en tjock svärdbärarhona. Hon ser ut att behöva föda snart... hursomhelst trodde jag att hon kanske var stressad av att bo det lilla akvariet (30 l) tillsammans de andra, och att hon skulle få mer ro i det stora. (Hanen är på henne rätt ofta, hans andra fru avled.)Men nu läste jag lite andra inlägg här... kanske vore det bättre om hon fick komma tillbaka till det gamla ensam? Det är igång med samma vatten och allt, tänkte att det skulle bli karantän senare.
    Hon fick yngel för en tid sedan, skulle tro ca fyra veckor sen. Hur långt brukar det vara mellan nedkomsterna?

    Hälsn
    Åsa
    Hälsn
    Åsa
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Ja du kan lägga över henne igen. 30 liter är kanske inte så mycket men det räcker om du bara ska ha henne där ett tag. Lycka till.

    MSP
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • hansg
      • February 2002
      • 444

      #3
      Låt du svärdbärarhonan gå kvar i det stora akvariet, hon mår bättre av det och kvaliteten på ungarna blir betydligt bättre om de får födas och växa upp i ett större akvarie,visserligen blir en del ungar uppätna men det blir de i än högre grad i naturen, och tar man tillvara alla ungar så får man en hel del med defekter samt ganska snart ett stort antal som man får svårigheter med att placera.
      Låter kanske grymt ,men för fiskarna är det bästa metoden i längden för att få friska starka stammar av arterna, har man mer sällsynta fiskar ska man naturligtvis ta tillvara några kullar i början.
      mvh
      hans-göran

      hgl
      hgl

      Kommentar

      • hansg
        • February 2002
        • 444

        #4
        Glömde, fick hon yngel för fyra veckor sedan så är det dax igen!
        Hon får ungar var 4-5 vecka.
        hans-göran

        hgl
        hgl

        Kommentar

        • Laertes
          • January 2003
          • 122

          #5
          Tack för svaren! Tror hon får vara kvar, jag vill egentligen inte ha 75 yngel, tror jag... vet inte var jag skulle hysa alla!
          Har två fina kvar från förra kullen, de verkar mycket pigga och friska.

          Hej från
          Åsa
          Hälsn
          Åsa

          Kommentar

          Arbetssätt...