Mina platy's är konstiga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Entreri
    • May 2006
    • 12

    Mina platy's är konstiga?

    Tjena!
    Jag har 3 platys i mitt akvarium, 2 honor och 1 hane. För någon vecka sedan började den ena honan att "hänga" på bottnen och uppe vid ytan utan att äta något överhuvudtaget. Hon blev tjockare och efter ett par dagar så såg jag faktiskt 2 yngel i akvariet! (Som snabbt kampfisken åt upp för övrigt.) Så jag antog att detta beteende berodde på en graviditet! Men det konstiga var att hon inte har slutat med det.. Hon är inte mer aktiv nu och äter knappt alls.. Kan hon ha blivit sjuk tro?
    Och nu till min andra hona; Hanen lekte med henne för några dagar sedan så jag har släppt ned henne i en yngelburk nu.. Någon som vet hur lång tid det tar innan hon får yngel? Hon börjar allt bli lite rund.. men hon är svart så det är svårt att se några ögon genom buken. Hon beter sig likadant som min andra hona nu, "hänger" och äter knappt alls.
    Ingen annan fisk i akvariet beter sig så o dom ser nöjda o glada ut. Hanen simmar runt som en stolle! =)
    Någon som kan ha en idé om vad som är frågan med mina honor?

    Tacksam för svar!
  • Hynt
    • May 2006
    • 224

    #2
    är det bara Platy honorna som e påverkade av detta, att dom flämtar efter luft.. inte kan det vara så att dom har dåligt med syre?
    http://hynt.info.se/

    Kommentar

    • Entreri
      • May 2006
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av Hynt
      är det bara Platy honorna som e påverkade av detta, att dom flämtar efter luft.. inte kan det vara så att dom har dåligt med syre?
      Japp det är endast dom som beter sig så och det verkar inte som dom försöker få syre utan mer bara hänger där strax under ytan och på bottnen.

      Kommentar

      • Didido
        • March 2006
        • 41

        #4
        Min ena platy är precis likadan! Den bara ligger och trycker bakom pumpen, ingan fart i den alls. De andra fiskarna mår bra och jag ser inga tecken på sjukdom hos den.
        ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~

        Kommentar

        • Entreri
          • May 2006
          • 12

          #5
          Ursprungligen postat av Didido
          Min ena platy är precis likadan! Den bara ligger och trycker bakom pumpen, ingan fart i den alls. De andra fiskarna mår bra och jag ser inga tecken på sjukdom hos den.
          Ja precis! Skumt skumt.. Men dom kanske ska "vara" så då. Jag får väl helt enkelt vänta o se vad som händer. Ska byta lite vatten o ge dom något godare att tugga på o se om det blir lite mer fart.

          Kommentar

          • Hynt
            • May 2006
            • 224

            #6
            hoppas det löser sig.. alltid tråkigt när man väntar på liemannen
            http://hynt.info.se/

            Kommentar

            • Didido
              • March 2006
              • 41

              #7
              Jag har funderat på om något av följande alternativ kan stämma.
              1: Att den "sjuka" är en hona och de andra är hanar och hon gömmer sig för att slippa undan deras "uppvaktning".
              2: Att den "sjuka" är utmobbad och därför gömmer sig från de andra.
              3: Att den "sjuka" helt enkelt är sjuk och inte har några krafter.
              Firren sprallade runt lite idag och var väldigt hungrig när det vankades mat, men de andra var på den direkt och efter en stund placerade den sig bakom pumpen igen...
              ~ Jag är inte bara dum, jag är blond också ~

              Kommentar

              • Entreri
                • May 2006
                • 12

                #8
                Ursprungligen postat av Didido
                Jag har funderat på om något av följande alternativ kan stämma.
                1: Att den "sjuka" är en hona och de andra är hanar och hon gömmer sig för att slippa undan deras "uppvaktning".
                2: Att den "sjuka" är utmobbad och därför gömmer sig från de andra.
                3: Att den "sjuka" helt enkelt är sjuk och inte har några krafter.
                Firren sprallade runt lite idag och var väldigt hungrig när det vankades mat, men de andra var på den direkt och efter en stund placerade den sig bakom pumpen igen...
                Det som stämmer mest in för mig är nog att dom är utmobbade isf. Fast min ena hona har kommit tillbaka i gemenskapen idag och beter sig som om ingenting har hänt. Får hoppas att den andra honan gör likadant. Kan ju vara så att hon bara inte har någon ork som du säger..
                Tack för din hjälp!

                Kommentar

                • Jossefine
                  • February 2006
                  • 97

                  #9
                  Ursprungligen postat av Entreri
                  Det som stämmer mest in för mig är nog att dom är utmobbade isf. Fast min ena hona har kommit tillbaka i gemenskapen idag och beter sig som om ingenting har hänt. Får hoppas att den andra honan gör likadant. Kan ju vara så att hon bara inte har någon ork som du säger..
                  Tack för din hjälp!
                  Men ska inte platys leva i par?? hon känner sig kanske ensam, hade en svärdbärar hona som betedde sig som din platy, låg bakom pumpen och så, ocvh hennes partner hade precis dött då.. så hon va nog ledsen..

                  Kommentar

                  • crazyfish
                    • March 2006
                    • 63

                    #10
                    Min ena guppyhona har också blivit sån. Hon var jättetjock innan och måste ha fött massa yngel, men jag såg inte dem, blev väl uppätna allihop. Nu är hon konstig, börjar bli riktigt mager och äter inget. Står stilla uppe vid ytan ibland. Jag hade en platy som också slutade att äta, men man såg inga andra sjukdomssymptom. Det tog lång tid innan den slutligen dog, visste ju inte vad det berodde på så vad skulle man göra...? Jag vet inte om en fisk kan drabbas av en inre svampinfektion eller nåt, att det är därför den inte äter och magrar? Men borde man inte kunna se det på avföringen då, att den är slemmig, har inte sett det på guppyn iaf, tror att platyn kan ha haft det däremot.
                    Det var dock längesen platyn dog, så den kan omöjligt ha smittat guppyn.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...