Odla guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GuppyNisse
    • April 2006
    • 5

    Odla guppy?

    Hejsan!

    Jag har för närvarande ett 50-liters kar med lite ungfödare ( svärdbärare, platy och guppy ).

    Jag har nyligen köpt guppy ( 3 st, 1 hane och 2 honor ). Jag har lyckats odla lite platy tidigare. Då fick ynglena gå kvar i karet tillsammans med föräldrarna. En del överlevde, tack vare mitt grova grus på botten ( skapar håligheter ).

    Min tanke är nu att börja med målinriktad guppyodling. Min hanne är otroligt vacker och jag vill få lite yngel som liknar honom. Guppys är ju väldigt lättlekta och min hanne jagar redan en av honorna. Honan verkar dock inte vara intresserad än. Min fråga är;

    bör jag införskaffa ett yngel/odlingskar på ca 25-30 liter till mina guppys. Kan jag kanske låta leken ske i det ordinarie karet och sedan flytta över honan till yngelkaret, där hon får föda, för att sedan flytta tillbaks honan igen.

    Vill gärna höra era åsikter om detta och berättelser om guppyodling.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    hejsan

    jag låter mina guppys föda i ordinarie karet och så låter jag ynglen leva där tillsammans med föräldrarna....vissa yngel överlever men andra inte ....och så har jag rätt så mycket växter i karet också så att ynglen kan gömma sig...

    MVH Macke_fisk
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • onlyme

      #3
      Ha växter som hornsäv och flytväxter så ynglen kan gömma sig för hungriga fiskmunnar.
      Jag själv låter mina yngel gå i en födkasse tills de har växt till sig lite p ga jag har stora fiskar i samma kar som ser yngel som efterrätt....

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Om du säkert vill att just din hane ska bli fadern så skilj honorna från honom så att de får ett par tre kullar innan du släpper ihop dem. Det är stor risk att hon redan är gravid med ev. en annan hane tidigare.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Bonnie
          • March 2006
          • 84

          #5
          Jag har precis fått guppy yngel,dem är rätt små så jag hade nog haft dem i ett kar.

          Kommentar

          • Alicia
            • February 2006
            • 60

            #6
            Jag har ett särskilt 25 liters för mina två honor. När jag köpte dem satte jag dem där tillsammans med den hane jag vill ska bli pappa till ynglen. I affären sa de att honorna kan redan vara befruktade, så den första kullen kan jag inte vara säker på att min hane är pappa till. I affären sa de att jag får "räkna" bort den kullen. Hanen måste sättas med honorna på en gång för att deras tidigare befruktning ska sätta fart och bli en fullföljd graviditet. Går honorna ensamma kan de stanna upp sin graviditet. Det var den information jag fick i affären.
            När min första kull kom satte jag ynglen i ytterligare yngelkar, av plastbackar. Honorna kommer alltid att bo i sitt yngelakvarium. Hanarna bor i mitt 110 liters kar. På så sätt håller jag koll. Jag har nu fått två kullar yngel, som jag separerat så att jag inte blandar dem, med tanke på framtida parning för att inte få inavel bland syskonen. Jag kommer att sära på honor och hanar efter 3-4 veckor när de blir könsmogna, så att inte syskonen parar sig.

            (Det blir nog många plastbackar i framtiden misstänker jag... )
            110 liters Juwel, svenskodlade guppies
            5 kg kattflicka

            Kommentar

            • Tikkatikkatini
              • February 2006
              • 181

              #7
              alltså hur ser man skillnad på dem.. de är ju sååå små!!

              Kommentar

              • Alicia
                • February 2006
                • 60

                #8
                Jadu, jag undrar också hur man ska kunna se skillnaden på dem. Mina är 1 1/2 veckor gamla och de är fortfarande miniminismå. Ca 8 mm små. Och om 3-4 veckor sägs det att de ska vara könsmogna. - Jag får nog skaffa förstoringsglas i alla fall .
                110 liters Juwel, svenskodlade guppies
                5 kg kattflicka

                Kommentar

                • GuppyNisse
                  • April 2006
                  • 5

                  #9
                  Tack för alla svar!
                  Jag har läst dem allihop, och ni sköter yngelhanteringen på olika sätt allihop. Den största faran när man odlar är ju att det blir inavel tillslut.
                  För att lättare hålla reda på dem, och sedan kunna sära på honor och hanar, torde väl ändå vara att låta ynglen gå i ett eget kar. Om de blir könsmogna inom 2 månader måste man ju skilja på dem tidigt. Något som har ett bra "bestämma kön på yngel"-tips?

                  Kommentar

                  • Tikkatikkatini
                    • February 2006
                    • 181

                    #10
                    mina är värsta tiny tajny å ja kan verkligen inte se skillnad på dem.. de är väl en vecka typ..

                    Kommentar

                    • osterlind
                      • May 2006
                      • 193

                      #11
                      Om man ska ha yngelkar vad ska man ha i det då?
                      Senast redigerad av osterlind; 14 May 2006, 10:53.

                      Kommentar

                      • osterlind
                        • May 2006
                        • 193

                        #12
                        ??

                        Kommentar

                        • JanneN
                          • February 2006
                          • 191

                          #13
                          Ursprungligen postat av osterlind
                          Om man ska ha yngelkar vad ska man ha i det då?
                          Lämpligtvis yngel kanske...
                          http://akvariefisk.ifokus.se/
                          www.bollmoraakvarieklubb.org
                          http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

                          Kommentar

                          • CalleAkvarist
                            • November 2005
                            • 1059

                            #14
                            Ursprungligen postat av osterlind
                            Om man ska ha yngelkar vad ska man ha i det då?
                            Inred med växter, grus och stenar som du brukar i ett vanligt kar...

                            Kommentar

                            • Krax
                              • December 2005
                              • 1329

                              #15
                              Jag har lite växter, en pump, lysrör. Sand på botten är inte nödvändigt.

                              För att slippa inavel så måste du byta fisk med någon. Jag har en vildfångade från Jamaica. Små snabba glada rackare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...