Föd klar guppy hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tikkatikkatini
    • February 2006
    • 181

    Föd klar guppy hona?

    Hmm.. när vet man att honan är föd klar? Vill ju få så många yngel ja kan från henne utan att de ska äta upp dem..
    Hon är redigt tjock nu.. men jag vet inte.. man ser en tydlig klar svart prick innuti henne, tror jag kan urskilja ögon som d ska kunna gå på ynglen i magen.. men hur ska ja veta? än har hon inte avrt gravid i 1 månad.. nån vecka kvar.. :S
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    hon är så stock så hon ser ut o spricka när hon ska föda.. även helt fyrkantig mage (oftast) sen brukar hon dra sig tillbaka o ställer sig vid ett hörn och ser nästan sjuk ut när de e dags.. tror dom e dräktiga mellan 24-27dagar eller nåt.
    sen bör man inte ha henne i yngelkassen mer än 2-3 dagar

    lycka till
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Tikkatikkatini
      • February 2006
      • 181

      #3
      okej.. tackar.. har även en ganska liten guppy hona, mindre än de brukar vara, men henne ser man oxå svarta prickar i magen på, fast hon är inge tjock alls.. och hanen simamr inte efter henne.. =/=/

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        alla guppyhonor har en mörk fläck där bak när dom är vuxna, så de behöver inte betyda att hon e gravid
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Tikkatikkatini
          • February 2006
          • 181

          #5
          aha.. men hon är ju inte vuxen.. det 'är ju det.. hon är liten och typ begie till färgen.. ser nästan ut som hon inte riktigt vuxit till sig ännu..

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            ok.. kanske ja har fel.. kanske de e så att alla har en sån svart fläck då.. ja vet i alla fall att dom inte behöver va gravida för o ha en sån fläck
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Tikkatikkatini
              • February 2006
              • 181

              #7
              Hmm... det märks.. vi får väl se om hon växer på sig.. ska avvakta till slutet av veckan för att se om nån mer blir sjuk.. om inte blire nog två honor och en hane till

              Kommentar

              • Alicia
                • February 2006
                • 60

                #8
                Det är spännande att vänta på bäbisar! Jag hittade en intressant artikel om guppyfödsel som hjälpte mig att tyda tecknen på när det var dags. Hon beskriver även själva födseln bra:



                Alla guppyhonor har en svart fläck där bak oavsett om de är gravida. Mina honor blev aldrig fyrkantigt tjocka som jag läst, ändå kom det 31 respektive 21 yngel från dem. Ingen av dem visade några tecken på att det var jobbigt att föda, de simmade pigga runt och letade mat samtidigt som de släppte sina yngel i bara farten. Så det var svårt att gissa när det var dags för födseln. Det enda tecknet jag såg var att födselkanalen var öppen på dem, i artikeln visar de en bra teckning på hur det ser ut.Jag tror att din hona kan få närsomhelst nu, det är bara att passa på henne. Jag hoppas att allt går bra för henne! Håller tummarna
                110 liters Juwel, svenskodlade guppies
                5 kg kattflicka

                Kommentar

                • Tikkatikkatini
                  • February 2006
                  • 181

                  #9
                  Tack så jättte jätte mycket!! ska läsa artikeln.. Tycker det är så lärorikt när man får råd av andra personer för då kan man lixom lära sig lite och även hjälpa andra med sina födslar och ge dem tips.. brukar titta till henne lite då och då.. hanen är fortfarande efter henne.. så ja hopaps att bebisarna kommer snart!!

                  Kommentar

                  • Tikkatikkatini
                    • February 2006
                    • 181

                    #10
                    Min hona har börjat få den där svulsten hon beskriver.. så när kan det vara dax att lägga henne i födkassen?? när den växt en bit till?? för den är gasnka liten än..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...