Missbildade guppy yngel!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tösabiten

    Missbildade guppy yngel!?

    Min guppy hona föder yngel som ser missbilldade ut. De har en rund påse på magen och man kan se fiskhjärtat pulsera, de ha svårt att simma och vissa är dödfödda. Vad beror detta på?
  • Danne_K
    • February 2005
    • 1034

    #2
    finns ganska mycke det kan bero på. men har du kollat hur du har det med vatten kvaliten?

    Kommentar

    • Tösabiten

      #3
      Min andra guppyhona fick yngel för 2 veckor sedan och dom är friska. Så jag tror inte det är något fel på vattnet. Iof sig var jag bortrest förra helgen och hade i en såndär tablett, om det kan ha påverkat?

      Kommentar

      • lunar
        • July 2005
        • 427

        #4
        Jag har inte hört något om att en fodertablett skulle kunna orsaka sådana skador som de föds med.
        Däremot så är det mycket möjligt att de kan föräta sig på maten så att magen går sönder.
        Kan vara en dålig guppy hona annars bara...
        - 165L Low-tech.
        - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
        - 222L Ciklidakvarium.
        Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

        Kommentar

        • Jossefine
          • February 2006
          • 97

          #5
          Ursprungligen postat av Tösabiten
          Min guppy hona föder yngel som ser missbilldade ut. De har en rund påse på magen och man kan se fiskhjärtat pulsera, de ha svårt att simma och vissa är dödfödda. Vad beror detta på?
          men så va mina balck molly med de hade liksom en kula på magne, men de blebv bra sen de var kanske inte riktigt färdig utvecklade en de blir de när de har varit i vattnet ett tag..

          Kommentar

          • Tösabiten

            #6
            Ursprungligen postat av lunar
            Jag har inte hört något om att en fodertablett skulle kunna orsaka sådana skador som de föds med.
            Däremot så är det mycket möjligt att de kan föräta sig på maten så att magen går sönder.
            Kan vara en dålig guppy hona annars bara...
            Jag tänkte att tabletten kanske hade gjort vattenkvaliten dålig, har hört att de kan ge en nitritspik.

            Kommentar

            • Tösabiten

              #7
              Ursprungligen postat av Jossefine
              men så va mina balck molly med de hade liksom en kula på magne, men de blebv bra sen de var kanske inte riktigt färdig utvecklade en de blir de när de har varit i vattnet ett tag..
              Synd att jag inte såg det här medelandet tidigare för nu är alla ynglerna uppätna.

              Kommentar

              • crazyfish
                • March 2006
                • 63

                #8
                är det inte gulesäcken som är kvar när ynglen har en liten kula på magen? tror några av mina yngel har haft det... men det var längsen. gulesäcken innehåller väl näring som ynglet lever på medan det är i mammans mage och kanske även de första timmarna efter förlossningen. tror inte det är någon missbildning iaf, men ibland kan ynglen ha krökt rygg också, och då kanske inte allt är som det ska...

                Kommentar

                • PlatyYngel
                  • January 2006
                  • 1105

                  #9
                  Det som crazyfish beskriver stämmer. Det är gulesäcken som syns, och att man ser hjärtat är också normalt.
                  Att några var dödfödda kan bero på i stort sett vad som hellst så tro inte att du har gjort nåt. Jag själv har aldrig en födsel som inte innehåller dödfödda eller outvecklade.

                  Men det är bara att försöka igen och hoppas på det bästa.
                  / Marcus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...