Segelfensmolly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    Segelfensmolly

    Igår la jeg merke til at seilfinnemollyhannen min lå mye i ro under den store roten (mangroverot) jeg har oppi tanken, han bevegde bare på sidefinnene. Siden han kom frem når jeg ga dem mat (flakfôr), regnet jeg med at det var normal oppførsel, selv om jeg ikke hadde sett det før. Trodde han kanskje merket territoriet eller noe sånt. Men idag ligger han mye på bunnen, uten å bevege seg i det hele tatt, svømmer bare litt hvis jeg dunker på glasset (måtte jo sjekke om det var liv i ham, siden han lå på en måte så jeg ikke så om han pustet). Nå begynner jeg å bli bekymret. Når han svømmer, svømmer han helt fint. Alle finnene er i orden, hele han ser frisk og fin ut. Pluss at han spiser. Eneste jeg kan tenke på, er at det bare er 24 grader oppi tanken (har vært det noen dager), og at han er sløv på grunn av det. Jeg skal skru opp til 26 grader, og håper han blir litt livligere.
    Noen som vet en annen grunn?
    Alle verdier er i orden, og de andre fiskene (seilfinnemollyhunner, dverggurami og sae) plager ham ikke. Noen som har annen idé enn temperaturen? Skulle ikke de andre seilfinnemollyene (og de andre fiskene også, egentlig) også reagert om noe var galt oppi tanken?

    Håper noen har en idé.... *bekymret*
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    #2
    Han har ikke blitt noe bedre, lurer nesten på om han er verre. Jeg tenkte å lage noen huler/grotter til ham, men han har begynt å bare "grunnstøtte" på bunnen, og ligger på bunn helt til jeg gir mat, da svømmer han opp til overflaten og spiser. Så appetitten er jo der. Det virker som han ikke har problemer med å svømme, annet enn at han flapper veldig med sidefinnene før han kommer seg opp og igang med svømmingen. I kveld har han begynt å puste ganske fort noen ganger, for så å puste normalt også fort igjen Jeg har vært og sett på flere databaser over fiskesykdommer, men finner ingenting som passer... jeg målte verdiene på nytt, og de er fortsatt helt ok.
    Etter å ha studert fiskene i tanken, la jeg merke til at det er en del aggresjon der. Seilfinnemollyhunnene er aggressive mot hverandre, og de to sae'ene er aggressive mot hverandre. Men ingen er aggressive mot andre arter, bare individer innenfor samme art.
    Fortsatt ingen med seilfinnemolly som har erfart det samme? Jeg er så redd for at han lider, men blir for dumt å avlive en fisk som ikke lider
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      hej!! ja har segelfensmolly i mitt ena akvarium.
      för en vecka sedan så hade ja en hane som va precis likadan som de du beskriver. först va han väldigt lugn och stod i ett hörn och kom fram när ja matade.
      sen märkte ja att han va väldigt smal, och sen två veckor senare så fick han problem med o simma och dom andra fiskarna började äta på han.
      så ja tog bort han eftersom han led.

      vet fortfarande inte va de beror på för alla andra fiskar är pigga o glada och ja har aldrig haft någon sjukdom i de karet.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • desiredillusion
        • February 2006
        • 512

        #4
        Ursprungligen postat av andreassofus
        hej!! ja har segelfensmolly i mitt ena akvarium.
        för en vecka sedan så hade ja en hane som va precis likadan som de du beskriver. först va han väldigt lugn och stod i ett hörn och kom fram när ja matade.
        sen märkte ja att han va väldigt smal, och sen två veckor senare så fick han problem med o simma och dom andra fiskarna började äta på han.
        så ja tog bort han eftersom han led.

        vet fortfarande inte va de beror på för alla andra fiskar är pigga o glada och ja har aldrig haft någon sjukdom i de karet.

        Heisann!
        Takk for at du svarte
        Nå er dessverre Bubba død... Idag så han slettes ikke bra ut, han sto og stagget ut i luften på en måte, så ikke ut som han hadde det bra i det hele tatt. I tillegg la jeg merke til rett før jeg tok han at han hadde en liten klump på siden av magen, som for min del så ut som kan ha vært en innvendig svulst. Det er det absolutt eneste jeg har funnet ut etter å ha lest på forskjellige sykdomsdatabaser at det kan ha vært iallefall. Og siden det ikke er smittsomt så kanskje det kan ha vært det, ettersom ingen av de andre fiskene har noen sykdomstegn.
        Men takk for at du svarte, og lykke til med de seilfinnemollyene dine du også
        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          tråkigt o höra men de va nog bättre o ta bort den då när den va så dålig.
          lycka till själv
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          Arbetssätt...