Yngel, men vet ej vilket. *rodna*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zvinto88
    • April 2006
    • 50

    Yngel, men vet ej vilket. *rodna*

    Såg imorse när jag gick ner och kollade på fiskarna att det simmade nåt jättelitet vid växterna. När jag kollade närmare såg jag att det var ett yngel! Men nästan direkt såg jag att det var TVÅ yngel! Det ena höll till vid en bottenväxt´s rötter, och den andra gömde sig i skrevorna i stubben, på båda ställena kan inga vuxna fiskar ta sig in. Kruxet är att jag inte vet vems yngel det är. Har både Black Molly´s och Guppys som är tokstora. En av Black Mollysarna har smalnat av lite, men är fortfarande lite stor.
    Kan någon se vad det är för yngel? Båda ynglena är likadana.

    Bild 1
    Bild 2
    Bild 3
    http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
    Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner
  • Alicia
    • February 2006
    • 60

    #2
    Jag gissar att det är guppyyngel!

    Grattis till bäbisarna!
    110 liters Juwel, svenskodlade guppies
    5 kg kattflicka

    Kommentar

    • Zvinto88
      • April 2006
      • 50

      #3
      Ursprungligen postat av Alicia
      Jag gissar att det är guppyyngel!

      Grattis till bäbisarna!
      Okay. Tack! Finns det någon risk att de blir mat (uppätna) åt de andra fiskarna? Ynglen är ca 1cm stora och bara 2 st.
      http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
      Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

      Kommentar

      • S_sund
        • July 2004
        • 1904

        #4
        Ser helt klart ut som Guppyyngel. Grattis!

        Risken att de blir uppätna finns ju alltid, säkert därför du bara hittar två? Se till att ha lite bra gömställen åt dem där de vuxna fiskarna inte kommer åt dem.
        450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
        Min Blogg
        För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

        Kommentar

        • Alicia
          • February 2006
          • 60

          #5
          Du kan ju köpa en plastlåda på 25 liter att ha de små i tills de är så stora att de inte får plats i de andra fiskarnas mun. Jag har en plastlåda från Claes Ohlson som jag ska ha mina framtida yngel i. Ikea har också en plastlåda som heter Flaj som är billig.
          110 liters Juwel, svenskodlade guppies
          5 kg kattflicka

          Kommentar

          • Zvinto88
            • April 2006
            • 50

            #6
            Ursprungligen postat av S_sund
            Ser helt klart ut som Guppyyngel. Grattis!

            Risken att de blir uppätna finns ju alltid, säkert därför du bara hittar två? Se till att ha lite bra gömställen åt dem där de vuxna fiskarna inte kommer åt dem.
            Det finns redan. Har en stor stock i akvariumet med en massa springor i, där de gömmer sig (enbart de får plats där), och så gömmer de sig bland rötterna på två av mina växter, där det oxå är för trångt för de vuxna att ta sig in.
            http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
            Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

            Kommentar

            • Zvinto88
              • April 2006
              • 50

              #7
              Ursprungligen postat av Alicia
              Du kan ju köpa en plastlåda på 25 liter att ha de små i tills de är så stora att de inte får plats i de andra fiskarnas mun. Jag har en plastlåda från Claes Ohlson som jag ska ha mina framtida yngel i. Ikea har också en plastlåda som heter Flaj som är billig.
              Har bett min mamma köpa yngelboxar på djuraffären idag efter jobbet. Har fler honor som ska ha, bla en Black Molly och en eller två Guppys.
              http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
              Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

              Kommentar

              • crazyfish
                • March 2006
                • 63

                #8
                Jag tycker att de ser för mörka ut för att va guppyyngel.... men det är bara min åsikt . Har aldrig haft blackmolly så vet inte hur mörka/ljusa deras yngel är vid födseln. Men mkt söta var de iaf.

                Kommentar

                • Zvinto88
                  • April 2006
                  • 50

                  #9
                  Ursprungligen postat av crazyfish
                  Jag tycker att de ser för mörka ut för att va guppyyngel.... men det är bara min åsikt . Har aldrig haft blackmolly så vet inte hur mörka/ljusa deras yngel är vid födseln. Men mkt söta var de iaf.
                  Inte jag heller, har inte haft Black Molly-yngel heller. Men ynglena lyser lite i blått, och då borde det väl inte vara Black Molly?
                  http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
                  Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

                  Kommentar

                  • crazyfish
                    • March 2006
                    • 63

                    #10
                    ja, du får väl se vad det blir så småningom när de växer upp... blir en överraskning. mm, blått är det på dem... har du en guppyhane som är väldigt mörk kanske? tänkte bara på att jag har det, en med svart bakgrundsfärg, och lite turkosblå längst fram på kroppen.

                    Kommentar

                    • Zvinto88
                      • April 2006
                      • 50

                      #11
                      Ursprungligen postat av crazyfish
                      ja, du får väl se vad det blir så småningom när de växer upp... blir en överraskning. mm, blått är det på dem... har du en guppyhane som är väldigt mörk kanske? tänkte bara på att jag har det, en med svart bakgrundsfärg, och lite turkosblå längst fram på kroppen.
                      Jag har Blå Neon-hanar.
                      http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
                      Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

                      Kommentar

                      • crazyfish
                        • March 2006
                        • 63

                        #12
                        ok, ja då tippar jag också på att det är guppyyngel... verkar mest naturligt att den blå färgen kommer därifrån.

                        Kommentar

                        • svea
                          • February 2005
                          • 2476

                          #13
                          Jag tror inte att det är Black Molly. Dom är mer "raka", inte huvud och en smal kropp. Och så är dom nästan svarta från början, om föräldrarna är svarta vill säga.
                          Så ser i varje fall alla mina mollybarn ut.

                          Alltså guppy gissar jag på.
                          Lycka till med dom!

                          Mina bilder
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Tikkatikkatini
                            • February 2006
                            • 181

                            #14
                            black molly ynglen är totalt svarta när de föds inte så där genomskinliga som de på bilderna va..
                            har själv molly yngel och de va svarta när de föddes..

                            Kommentar

                            • Zvinto88
                              • April 2006
                              • 50

                              #15
                              Jag blir inte klok på mina fiskar!! Nu i morse när jag kollade hittade jag bara 1 utav de ljusa ynglena (guppy), men istället såg jag 2 till yngel som verkade väldigt mörka, nästan åt det svarta hållet.. Vad är det? Är det bara guppy-yngel som är lite mörka, eller är det yngel från Black Molly. De två mörka ynglena gömde sig bland rötterna i en av växterna, så jag såg de knappt. Var tvungen å sitta där en stund och nästan sätta näsan på glaset för å upptäcka dessa. Båda är lika stora som det ljusa ynglet, mellan 1-1,5cm stora. De simmar runt på botten ibland, och de stora fiskarna bryr sig inte ett dugg..
                              http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
                              Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

                              Kommentar

                              Arbetssätt...