Färger på svärdbärare - hur nedärvs.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Färger på svärdbärare - hur nedärvs.

    Någon som et något om färgerna på svärd B.
    Tex hur det svarta, röda, gröna nedärvs.

    Just nu har ja
    en hona och en hane röd med svart flammig kropp
    en hona och en hane röd med svarta fena
    en hona hel röd
    två honor gröna/vita
    två honor gröna/vita med svart flkammig kropp.

    Min tanke är att
    Rött är en färg
    grön/vit är en färg
    sen att de svarta är som ett tillägs färg.
    tex så kan den visa sig i flammig som på mina gröna/vita och på mina röda
    eller så kan den visa sig på fenorna.

    En annan tanke är att ja hade en röd hane innan också men den hade som en svart rand på sitt svärd inte alls som de svarta på mina andra.
    Funderar på om de har med samma svarta att göra eller om de bara är för att han hade svärd.,
    om min röda hohna var hane kanske hjon också skulle ha de så.

    i alla fall är de någon som vet hur de nedärvs eller så får ni gärna komma med ieddder.
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Det här med arvsanlag/färg kan vara lite svårt. Det finns kanske någon som vet om detta men annars får du kanske prova dej fram. Fast det kan vara lite svårt att veta vem som är pappan när du har flera... Jag håller på att ta reda på hur Platy ärver färger, vilka som är dominanta och recessiva och det går än så länge ganska bra nu när jag fick ännu en kull med röd kropp och svarta fenor senast inatt (hade en sen en månad tillbaka).
    / Marcus

    Kommentar

    • ribby_girl
      • February 2005
      • 378

      #3
      ok ja de kommer nog bli svårt, då får man nästan ha små akvarier med ett par i varje kar.
      Kanske ett projekt för framtiden.
      Just nu bor ja hemmaoch har bara ett 250 liters.
      Vill ha ett större gärna minst 750liter med bara svärdbärare de hade vart riktigt fräckt, men man får se vad som händer.
      Har ju läst på en hel del om genetiken på färgerna på hundar och kaniner, så de orde ju inte vars så svårt att räkna ut med fiskar, men men får se vad de blir.

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #4
        Ja, det skulle ha varit fräckt. Själv skulle jag vilja ha ett med platy och guppy i den storleken (750L) men då man bor hemma bestämmer mamma... och då är det inte en chans .
        / Marcus

        Kommentar

        • ribby_girl
          • February 2005
          • 378

          #5
          hehe hade de också så innan, men nu fattar ja att ja inte får plats med större men när ja flyttar hemmifrn så ska ja ha ett rikrigt stort
          nu har ja ju egen inkomst så då bestämmer ja ju lite mer
          hehe

          Kommentar

          Arbetssätt...