platy/guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    platy/guppy

    hej alla

    jag har en guppy hane som bara visar upp sig för mina platy honor men struntar i mina guppy honor ....men så e det att en av mina platy honor har börjat tjockna till och jag tror min guppy hane har varit på den...men kan det vara den som som gjort den gravid och kan guppy och platy korsa sig

    MVH Macke_fisk
    MVH macke_fisk
  • Alicia
    • February 2006
    • 60

    #2
    Nej, guppy och platy korsar sig inte. Jag har också sett en guppyhane uppvakta en platyhona, det såg lite fel ut...Men de har väl också hormoner i kroppen som styr och ställer till det. Din hane parar sig säkert med dina guppyhonor när du gör annat. Det är en annan platyhanne, kanske från akvariebutiken, som har parat sig med din platyhona. Lycka till med ynglen!
    110 liters Juwel, svenskodlade guppies
    5 kg kattflicka

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      ok tack så mkt för svaret
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • kryddan803
        • July 2011
        • 241

        #4
        Jo jag har sett (hos min bästis) en korsning mellan en guppy och en platy. Hon hade köpt en platy hona och en platyhane som fick en kull men endast en överlevde resten dog vid en veckas ålder. Hon hade det ynglet i ett yngelkar tillsammans med sina guppyyngel och det spred sig ngn konstig sjukdom så alla fiskar i hennes vanliga sällskapskar dog men ynglena överlevde eftersom de inte var i samma kar och i guppykullen var det ca 5 överlevare och alla var hanar. Efter ett halvår då hon haft dem tillsammans så kom det yngel som såg ut som platys med långa fenor.
        Kram från Mej

        Kommentar

        • beyourself
          • September 2011
          • 7

          #5
          Hej! jag har också en platy. Alla är smala medans en av dem är jätte fet. Den är typ vit vid magen (orangevit). Den gömmer sig hela tiden där vart mina växter är.
          Tror ni att den kan va gravid ???????????

          Kommentar

          • Millis71
            • August 2011
            • 225

            #6
            Ursprungligen postat av Alicia
            Nej, guppy och platy korsar sig inte. Jag har också sett en guppyhane uppvakta en platyhona, det såg lite fel ut...Men de har väl också hormoner i kroppen som styr och ställer till det. Din hane parar sig säkert med dina guppyhonor när du gör annat. Det är en annan platyhanne, kanske från akvariebutiken, som har parat sig med din platyhona. Lycka till med ynglen!
            Jag undrar om du eller någon annan vet om molly o platy kan få yngel med varandra om dom går i samma kar? Jag har segelfensmolly o Wagtails platy. Vill absolut inte ha några "nya" korsningar....

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Ojoj, det var längsen man skrev i denna tråd XD. Har sett i en annan tråd om korsningar men kommer inte ihåg mellan vilka fiskar det va. Vet iaf att det var med någon molly.
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              Arbetssätt...