Hane eller hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Botanic
    • March 2006
    • 20

    Hane eller hona?

    Hej! Igår när jag va ute i boden så hittade jag det gamla akvariet, jag bestämmde mig för att göra iordning det. Så efter några timmars av rengörning och allmänt fixande så begav jag mig till den lokala djuraffären och köpte två dalmatinmollys och en helt underbart vacker kampfisk.
    Nu till min fråga. Kan man se vilket kön mina fiskar har och är det något speciellt man ska tänka på när man parar mollys?
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Honorna har bukfenor (inte speciellt stora, i alla fall inte på mina honor) medans hanars bukfenor mer ser ut som ett litet rör (minns ej vad det heter).

    Du borde kört igång akvariet i någon vecka i alla fall innan du köpte fiskarna.

    Sedan bör du ha minst 3 honor per hane.
    Räkbiten


    Kommentar

    • desiredillusion
      • February 2006
      • 512

      #3
      Fiskebase

      Du kan gå inn på en av de mange fiskebasene, for eksempel den norske på www.akvaforum.no/fishbase, og søk på fisken. Om de har en profil på den, står det der det meste av info du trenger for fisken

      Du ikke ha tre hunner per hann, men regelen er at om du skal ha flere enn to, bør du ha flere hunner. Tror det gjelder for de fleste levendefødere
      Regelen om at du skal ha tre hunner per hann kommer av det at om du har flere hanner enn hunner, kan hunnene bli slitt helt ut hvis hannene vil pare seg...
      I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

      Kommentar

      • Botanic
        • March 2006
        • 20

        #4
        Ok då vet jag =)
        tack så mycket

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av desiredillusion
          Du ikke ha tre hunner per hann, men regelen er at om du skal ha flere enn to, bør du ha flere hunner. Tror det gjelder for de fleste levendefødere
          Regelen om at du skal ha tre hunner per hann kommer av det at om du har flere hanner enn hunner, kan hunnene bli slitt helt ut hvis hannene vil pare seg...
          Hmm, men även om man bara har en hona och en hane kan hanen vara på honan för mycket...

          Fast köp inga fler fiskar nu på några veckor när akvariet är ju nystartat.

          Tänk nu på att man får mata sparsamt under de första veckorna så du inte får en nitritspik. Tillsätter du bakteriekultur?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Botanic
            • March 2006
            • 20

            #6
            Ursprungligen postat av batski
            Hmm, men även om man bara har en hona och en hane kan hanen vara på honan för mycket...

            Fast köp inga fler fiskar nu på några veckor när akvariet är ju nystartat.

            Tänk nu på att man får mata sparsamt under de första veckorna så du inte får en nitritspik. Tillsätter du bakteriekultur?
            Jaa du... vet faktiskt inte.. jag köpte något salt (ektozon) och nån annan vätska som hette aqua bon. Och det ska tydligen göra "vattnet lämpligt för fiskarna".

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Botanic
              Jaa du... vet faktiskt inte.. jag köpte något salt (ektozon) och nån annan vätska som hette aqua bon. Och det ska tydligen göra "vattnet lämpligt för fiskarna".
              Ok, salt är bra när man har molly. De mår bra av lite salt i vattnet.

              Aqua Bon låter som vattenberedningsmedel. Det neutraliserar klor och chloramin och binder bly, tungmetaller och andra för fiskarna skadliga ämnen som kan finnas i kranvattnet (fiskar är mycket känsligare än vi mot miljögifter).

              Nu vid uppstart skulle jag verkligen rekommendera att du även tillsätter bakteriekultur. Det finns lite olika märken. JBL är ett bra märke och deras bakteriekultur heter Denitrol. Men det finns även andra.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...