köns bestämning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SoapPuppy
    • December 2005
    • 64

    köns bestämning?

    Hej hej..

    Har Ph värdet eller graderna på vattnet någon betydelse när det geller guppy yngel? För jag fick en "kull" yngel för ett tag sen .. och det ser ut som alla e honor..
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    #2
    tror inte det !!! sen ser alla yngel ut som honor i början !! det man oftast ser först är att honorna får en såkallad dräktighetsfläck elelr vad man nu säger, och övriga är ju såklart hanar på de viset ser iaf jag vilka som är honor !! den fläcken får de ganska tidigt !!

    //kim
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

    Kommentar

    • platy5
      • May 2005
      • 1087

      #3
      Kolla helt enkelt där bak på yngel. Honorna är mörka och hanarna är ljusa
      __________________________________________
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

      Kommentar

      • neon_kimpan
        • August 2005
        • 1733

        #4
        jajjemen så är det sen får ju hanarna gonopodium (den lilla snoppen) men det fröjer lite längre

        //kim
        MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

        Kommentar

        • SoapPuppy
          • December 2005
          • 64

          #5
          jag har nu.. ca 13 st som e 1,5 sm stora.. och alla e honor.. alla från samma hona.. och inte en ända hane..tycker bara att det e lite konstigt..

          Kommentar

          • neon_kimpan
            • August 2005
            • 1733

            #6
            har alla en svart fläck där bak ??

            //kim
            MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

            Kommentar

            • Rogli
              • August 2005
              • 132

              #7
              Ursprungligen postat av SoapPuppy
              jag har nu.. ca 13 st som e 1,5 sm stora.. och alla e honor.. alla från samma hona.. och inte en ända hane..tycker bara att det e lite konstigt..
              Hur varmt vatten går de i?
              Om jag inte minns fel så har temperaturen betydelse för könsfördelningen hos krokodiler. Kanske är det likadant hos guppy?
              Mina endlers går i ett ouppvärmt akvarium sedan ett tag och jag tycker mej se oproportionellt antal honor hos ungdomarna. Temperaturen går sällan över 20 grader och är inte sällan nattetid 17 - 18 grader. Vill poängtera att de mår utmärk, annars hade jag värmt på vattnet igen.

              Kommentar

              • SoapPuppy
                • December 2005
                • 64

                #8
                hehe... jag tror..jag har inte kollat tempen på vattnet på ett tag..jag fattar inte hur den konstiga el saken fungerar.. och jag har ingen doppvarmare heller.. så det e lite svårt faktiskt.

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #9
                  Ursprungligen postat av SoapPuppy
                  Har Ph värdet eller graderna på vattnet någon betydelse när det geller guppy yngel? För jag fick en "kull" yngel för ett tag sen .. och det ser ut som alla e honor..
                  För kakaduaciklider har det i alla fall betydelse. Jag har för mig att hög vattentemp och lågt ph ger flest hannar och tvärtom ger honor.
                  Kanske är det samma med guppy.
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  Arbetssätt...