kan man se om platy är dräktig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marija
    • March 2006
    • 38

    kan man se om platy är dräktig?

    För att göra frågan tydligare. Det är en sunset mussepigg platy och hon är ljusare än den andre honan i färgen (eller ja, på det gula) ser ut som det är för att hon är rundare om magen. Kollar man "bakom" magen så ser det ut som det ligger ägg i henne.. är ynglena ägg som kläcks inuti henne?

    När vet man att man ska flytta henne till en yngebox. Fick precis blackmolly yngel men de får klara sig själva, platyynglena vill jag dock spara på.
    Senast redigerad av Marija; 22 March 2006, 15:17.
  • Lena123
    • January 2006
    • 336

    #2
    Min Platyhona blir nästan fyrkantig från "hakan" och bakåt när det är dax.

    Kommentar

    • Marija
      • March 2006
      • 38

      #3
      Ursprungligen postat av Lena123
      Min Platyhona blir nästan fyrkantig från "hakan" och bakåt när det är dax.
      Okej, men kan man se om det är något i dem? För det ser som sagt ut som det om man jämför med den andre honan.
      Är det bara att sätta henne i yngelkasse redan nu då?

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        är hon mörk bak på buken och tjockare än den andra så kan hon va gravid. eller så har hon ätit för mycke.. är hon inte fyrkantig så är de för tidigt o sätta henne i yngelkassen.. hon ska helst inte va där i mer än 2-3 dagar.
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Lena123
          • January 2006
          • 336

          #5
          Ursprungligen postat av Marija
          Okej, men kan man se om det är något i dem? För det ser som sagt ut som det om man jämför med den andre honan.
          Är det bara att sätta henne i yngelkasse redan nu då?
          Har aldrig sett "nåt" i min hona, men blir väldigt mörk, nästan svart bak. När det börjar närma sej för min hona så blir hon orolig.
          Pröva att sätt henne i kassen om du tror att det är dags. Lägg i nån växt så blir hon lite lugnare och så har ynglen nåt att gömma sej i.
          Dom blir lätt stressade när man stoppar dom i kassen, men brukar lugna sej snart.
          Sen är det bara att vänta! Sist så fick jag 50 överlevande yngel som nu simmar i mitt 100 l kar. Hon är på G igen, vilken timme som helst! Men denna gång får det bli mellanmål åt övriga fiskar.....

          Kommentar

          • Marija
            • March 2006
            • 38

            #6
            Ursprungligen postat av Lena123
            Har aldrig sett "nåt" i min hona, men blir väldigt mörk, nästan svart bak. När det börjar närma sej för min hona så blir hon orolig.
            Pröva att sätt henne i kassen om du tror att det är dags. Lägg i nån växt så blir hon lite lugnare och så har ynglen nåt att gömma sej i.
            Dom blir lätt stressade när man stoppar dom i kassen, men brukar lugna sej snart.
            Sen är det bara att vänta! Sist så fick jag 50 överlevande yngel som nu simmar i mitt 100 l kar. Hon är på G igen, vilken timme som helst! Men denna gång får det bli mellanmål åt övriga fiskar.....
            Jo det verkar vara på gång..hon ligger vid ytan och är vresig mot bägge hannarna som är intresserade av henne. Man ser inte vad det är..ser bara att hon är mörkare än den andra honan och så är hon tjockare. Så det är nog dags..

            Kommentar

            • Lena123
              • January 2006
              • 336

              #7
              Ursprungligen postat av Marija
              Jo det verkar vara på gång..hon ligger vid ytan och är vresig mot bägge hannarna som är intresserade av henne. Man ser inte vad det är..ser bara att hon är mörkare än den andra honan och så är hon tjockare. Så det är nog dags..
              Lycka till!

              Kommentar

              • Jossefine
                • February 2006
                • 97

                #8
                Ursprungligen postat av Marija
                Jo det verkar vara på gång..hon ligger vid ytan och är vresig mot bägge hannarna som är intresserade av henne. Man ser inte vad det är..ser bara att hon är mörkare än den andra honan och så är hon tjockare. Så det är nog dags..
                hur gick det? blev det några yngel?

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jossefine
                  hur gick det? blev det några yngel?

                  hehe otålig? knasle lite tidigt o fråga eftersom de bara va 45minuter sen hon skrev de
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Jossefine
                    • February 2006
                    • 97

                    #10
                    Ursprungligen postat av andreassofus
                    hehe otålig? knasle lite tidigt o fråga eftersom de bara va 45minuter sen hon skrev de
                    okej såg inte de..

                    Kommentar

                    • Marija
                      • March 2006
                      • 38

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jossefine
                      hur gick det? blev det några yngel?
                      Hon är i yngelkasse nu iaf... och är fyrkantig och mörk därbak. Så det borde vara på gång... får vänta några dagar.

                      men som andreassofus så var du lite tidigt ute och fråga

                      Kommentar

                      • Marija
                        • March 2006
                        • 38

                        #12
                        Ursprungligen postat av andreassofus
                        är hon mörk bak på buken och tjockare än den andra så kan hon va gravid. eller så har hon ätit för mycke.. är hon inte fyrkantig så är de för tidigt o sätta henne i yngelkassen.. hon ska helst inte va där i mer än 2-3 dagar.

                        Hon ser fyrkatig ut iaf Så jag flyttade henne till yngelkasse..får vänta nu och se om det kommer nått!

                        Kommentar

                        • Marija
                          • March 2006
                          • 38

                          #13
                          Gud vad sjukt!

                          Nu har hon fött..eller håller på!! Riktig tajming där med andra ord

                          Kommentar

                          • Marija
                            • March 2006
                            • 38

                            #14
                            Vad jag kan se är det ca 13 yngel..och då dog tyvärr ca 5 stycken innan. Så ca 18-20 st har hon fött.

                            de som lever verkar iaf må bra och simmar runt med mina 4 molly-yngel. Får se hur många som lever och blir starka!

                            Kommentar

                            • Lena123
                              • January 2006
                              • 336

                              #15
                              Ursprungligen postat av Marija
                              Vad jag kan se är det ca 13 yngel..och då dog tyvärr ca 5 stycken innan. Så ca 18-20 st har hon fött.

                              de som lever verkar iaf må bra och simmar runt med mina 4 molly-yngel. Får se hur många som lever och blir starka!
                              Grattis! Dax att börja kläcka artemia?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...