Endlers Guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cerul
    • February 2006
    • 463

    Endlers Guppy

    Jag införskaffade mej Endlers guppy för några månader sen
    Fick syn på dom i Mölnlycke och fastnade direkt. Jag köpte en hanne
    och fyra honor. Efter en månad dog hannen. Jag och min son åkte då ner till våran
    lokala handlare och frågade om han hade Endlers guppy, för vi ville ta en hanne från något annat ställe med tanke på inavel m.m.
    Vi blev fullständigt idiotförklarade. Försäljaren sa att det var det dummaste
    han någonsin hade hört, och att han aldrig ens hade hört namnet Endlers.
    Redan då bestämde jag mej för att jag inte skulle sätta min fot där igen.
    Men jag tänkte ändå att han kanske har rätt, och jag bestämde mej för att
    läsa på lite mer.Det var då jag kom i kontakt med zoopet och jag tycker att
    det är det bästa som finns på nätet som handlar om fiskar och allt som kommer till.Så jag har nu gjort slag i saken och registrerat mej som goldmedlem. Så det träder i kraft om några dagar. Jag hittade då Endlers
    Guppy på nätet, och fick till och med veta att Endlers är erkänd som en egen
    art. Det latinska namnet ska bli eller är Poecilia Wingei. Då kan man undra varför man blev så otrevligt bemött,Jo i själva verket handlade det om att han inte hade några Endlers, och ville sälja andra fiskar i stället. Jag har senare vid flera tillfällen stött på handlare som har Endlers. Så nu med lite mer kött på benen känns det bättre att veta att det inte är låtsasfiskar jag har i akvariet. Jag köper numer alla mina fiskar på Herkules zoo. Stödja sin lokala handlare Det beror på hur man blir behandlad
    Fördelen med att vara klok är att
    man kan spela dum Motsatsen är betydligt svårare
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Håller helt med dej. Jag skulle inte heller vilja gå till en handlare som säger till mej att en sån art inte finns när jag vet att den gör.

    Du kanske skulle gå in och fråga igen och om han säger att den inte finns kan du ju lära honom/henne lite om arten?
    / Marcus

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Enligt min och många andras mening vill jag påstå är Endlers en icke-sönderodlad variant av Guppy.

      Jag tror knappast man kan påstå att Endlers är en erkänd egen art.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Enligt min och många andras mening vill jag påstå är Endlers en icke-sönderodlad variant av Guppy.
        Jag skulle tvärt om villja påstå att större delen av de fiskar som säljs som Endlers är en sönderodlad variant av vildguppy med inblandning av många olika stammar. Vill man ha "rena" guppy´s så får man leta efter vildfångade djur och dess avkomma. Bäst sker detta genom kontakt med Poecilia Scandinavia.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av Guy Palm
          Jag skulle tvärt om villja påstå att större delen av de fiskar som säljs som Endlers är en sönderodlad variant av vildguppy...
          Guy,
          Jag skulle nog vilja att du utvecklade exakt vad du menar med att den är sönderodlad till skillnad från alla fenvarianter och färgglada honor som den "normala" guppien numera har. Så kallade gråguppies har oftast också ganska många generationer bakom sej sedan de var uppfiskade någonstans. Och som vi nog alla är ense om så är så kallade viltfångade inte alltid samma sak som naturligt levande guppies...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • cerul
            • February 2006
            • 463

            #6
            Sönderodlad

            Det skulle i så fall betyda att större etablerade handlare
            skulle sälja en sönderodlad variant.
            Är inte nogrannheten större än så? I så fall påstår dom något som inte stämmer med verkligheten. Deras grossister ställer väl höga krav på vad dom tar in.??
            Fördelen med att vara klok är att
            man kan spela dum Motsatsen är betydligt svårare

            Kommentar

            • PlatyYngel
              • January 2006
              • 1105

              #7
              Tyvärr är dom inte så noga.
              Jag vet en grossist som sälger glasabborrar med insprutad neonfärg i kroppen och dom dör efter att par veckor/månader.

              Så tyvärr, du kan inte alltid lita på grossister. Men självklart måste dom föredra fiskar med bättre kvalitet?!
              / Marcus

              Kommentar

              • cerul
                • February 2006
                • 463

                #8
                Endlers existerar.

                Det är ändå bekräftat att Endlers existerar. Men det är tråkigt att höra att
                affärerna inte är så noga med vad dom får in. Om det nu är så ?

                Så hur vet man att det är viltfångade man köper. Samt är det inte så att där dom kommer ifrån är vattnet så förorenat att det inte finns några kvar.
                Det är vad jag har läst.

                Det är ändå oacceptabelt att fullständigt bli nertrampad i affären när man
                frågar om en viss art.

                Fördelen med att vara klok är att
                man kan spela dum Motsatsen är betydligt svårare

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av PlatyYngel
                  Tyvärr är dom inte så noga.
                  Jag vet en grossist som sälger glasabborrar med insprutad neonfärg i kroppen och dom dör efter att par veckor/månader.
                  tycker du ska anmäla den grossisten.
                  som jag fattar det är det lagvidrigt att göra så då det är djurplågeri.
                  man får ju inte spruta färg i kycklingägg för att få gröna kycklingar som gjordes ibland förr :/
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #10
                    Jag skulle nog vilja att du utvecklade exakt vad du menar med att den är sönderodlad
                    Kanske lite fel ordval, vad jag menar är att de fiskar som säljs som Endlers inte alls är det. Kan för mitt liv inte tro att alla härstammar från de av Dr Endlers hemförda fiskarna utan dessa har under tiden blandats ut med "vanliga" gråguppy.
                    För att vara på den säkra sidan måste man ha fiskar från en känd stam med ursprungsbeteckning på. Jämför gärna med killis, där man skiljer på akvariestammar och kända populationer.
                    Det är därför jag tycker att det är fel att kalla dessa guppys för Endlers, specellt nu när den snart blir en egen art.
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • PlatyYngel
                      • January 2006
                      • 1105

                      #11
                      Ursprungligen postat av Raven
                      tycker du ska anmäla den grossisten.
                      som jag fattar det är det lagvidrigt att göra så då det är djurplågeri.
                      man får ju inte spruta färg i kycklingägg för att få gröna kycklingar som gjordes ibland förr :/
                      Tyvärr finns det flera grossister som köper in dessa fiskar . Det enda vi kan göra, tycker jag, är att inte köpa såna fiskar även om dom är snygga , för då kommer man ju fortsätta med detta djurplågeri.
                      / Marcus

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        borde gå att tala om för säljarna att dom fiskarna inte får säljas och även påpeka att man kan göra anmälan om det.

                        inte alla fiskar får färgen insprutad.
                        en del sänks ner i syrabad så yttersta hudlagret försvinner och sen ner i färgbad.
                        80% kan mycket väl dö.

                        oja kan ju även säga att affärer som säljer dom som färgllada fiskar faktiskt begår brott, falks marknadsföring är det om dom inte säger att färgen försvinner.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • PlatyYngel
                          • January 2006
                          • 1105

                          #13
                          Det där är ju rent av äckligt! Att man kan göra så mot en levande varelse... Omänskligt! Eller... det är ju så en del människor gör... tyvärr.
                          / Marcus

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            problemet är att okunniga köper och där ligger problemet.
                            går det att tjäna pengar på de finns det ALLTID nån där.

                            personligen köper jag aldrig fiskar som är färgade till exempel.
                            skulle aldrig kunna tänka mej å köpa fiskar som kanske inte kan simma riktigt eller hitta mat typ.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • cerul
                              • February 2006
                              • 463

                              #15
                              Varje dag tillkommer det nya som vill börja med fiskar. Det första man tittar på då är om fiskarna är färggranna eller ser ut på ett visst sätt.
                              Hade man då vetat att den är sönderavlad eller att färg har sprutats in
                              eller att man har doppat ner fiskarna i syrabad. Allt för att fånga kundens intresse. Då är det hög tid att agera, och informera vilka fiskar man inte bör köpa. Kanske genom Zoopet som är en stor mötesplats.
                              Fördelen med att vara klok är att
                              man kan spela dum Motsatsen är betydligt svårare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...