Medvetenhet vid förrådsbefruktning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    Medvetenhet vid förrådsbefruktning

    Våra levandefödare har ju en så kallad förrådsbefruktning, dvs honan lagrar "paket" med hanens sperma i sin kropp, och kan därför få upp till sex kullar yngel av en enda träff med en hane.

    Nu har jag börjat fundera lite kring detta, och det finns en del frågeställningar jag inte riktigt får grepp om, trots ett ganska så intensivt googlande:

    Hur selektiv är honan vid parning? I akvarier upplever jag det som att honorna inte har så mycket att säga till om, utan de dominerande hanarna tvingar sig på honorna. Har jag rätt?

    Beror honans ickeval på att hon sedan är medveten om vilken hanes gener som finns i de olika paketen, och i "tysthet" kan avgöra själv vilken av de hanar som parat sig med henne som skall bli far till hennes yngel? Eller är det måhända så att förrådsbefruktingen istället möjliggör flera olika fäder inom samma kull, för att få ett större urval av gener inom syskonskaran?

    Byts innehållet i paketen ut? Har senare parningar företräde vid befruktning, eller står de i kö och väntar på sin tur?

    Som sagt, en hel del frågor som inte är helt enkla. Någon som vill dela med sig av kunskaperna?
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    #2
    Då ingen annan svarat på dina frågor hoppar jag in här med några synpunkter.
    Det är honan själv som bestämmer med vem hon vill para sig med.Den egentliga befruktningen styrs av två hormoner,ett som underlättar sammansmältningen av spermien och ägget och ett som bromsar.Tillsammans styr dessa ämnen så att befruktningen äger rum vid rätt tidpunkt.Honan attraheras bland annat av hanar med stora svarta punkter som ser ut som ögon,hanar som har oranga färgfläckar samt främmande hanar som inte hör till den egna stammen.Honor som har tillfälle att para sig med flera hanar får oftast större kullar (där mer än en hane kan vara far till ynglen).Några länkar:


    <<<(^:>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

    Kommentar

    • sonsam
      • October 2005
      • 101

      #3
      Det står i min guppybok att fastän honorna kan spara på sperma så föredrar de färskt, därför fortsätter hanen sin uppvaktning. Äldre honor är mer svårflörtade och kräsna. Även om honorna bestämmer vem hon vill para sig med så förekommer våldtäckter och tjyvparningar, dvs en annan hane uppvaktar och precis när han ska till, kommer en annan och utför parningen. Det där med våldtäckt har jag faktiskt själv sett. Jag släppte ner två honor till en hane och han for fram, i samma stund, och parade sig, utan uppvaktning, med den ena honan medan hon fortfarande var lite förvirrad av flytten. Där kan man snacka om snabb. ska bli kul och se om det blir några yngel som liknar honom efetr henne, då hon har haft fler hanar att välja på.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag kan noll om levandefödares förrådsbefruktning, men hos andra djur som har det så 'bluffar' ofta honorna, och antingen tar inte emot sperman, eller absorberar sperman (gratis näring!). Det är också fullt tänkbart, rentav troligt, att en guppyhona tar emot sperma från alla tillräckligt pigga och framfusiga (och därmed friska) hanar, så att avkomman från en hona kan ha flera fäder. Det ligger trots allt i honans intresse att inte lägga alla "ägg i samma korg" liksom.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          När jag haft black molly utan hanar har jag sett att antalet yngel avtar snabbt i kullarna efter hand. Efter 3-4 månader så blir det bara något enstaka yngel. Jag tolkar det som att senare parningar har företräde.

          Man kan också tolka det som att förrådsbefruktningen har två huvudsyften. Dels utgöra någon sorts reserv ifall bara honor skulle klara sig i en vattensamling, men framför allt för att ge avkomma från många hanar i samma kull. Det verkar inte från naturen vara direkt meningen att spara längre än en kull.

          Kommentar

          Arbetssätt...