Molly Yngel <<

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NinaStina
    • March 2003
    • 314

    Molly Yngel <<

    Hejsan!
    Just nu håller min ena molly hona på att "ynla av sig", tihi
    Kan jag ha ungarna i en skål med lite kranvatten + akvarie vatten å ha i ungarna där till det växt till sig LITE ? Så dem inte blir "Fisk burgare" direkt ? ;P Snabba svar Tack!

    / Ida å hennes Mollysar
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Det enda jag vet om yngel är att dom vill ha växter och mycket syre i vattnet, om du kan fixa det så ska det väl inte vara något problem.
    Räkbiten


    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      nope skulle ja säga.
      skål låter på tok för lite.

      däremot en flaj från ikea med filter i skulle funka
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • NinaStina
        • March 2003
        • 314

        #4
        Hej

        Men asså det är en STOR skål om man säger så.
        Å det vill jag säga räcker för ½-1cm yngel.

        Kommentar

        • Jossefine
          • February 2006
          • 97

          #5
          Ursprungligen postat av NinaStina
          Men asså det är en STOR skål om man säger så.
          Å det vill jag säga räcker för ½-1cm yngel.
          kalt du kan ha det, men det blir ju ingen cirkulation i vattnet så det kanske surnar men kan du inte köpa ett bb ett sådant som flyter och lägga lite växter i det, så har jag det.. jag tog i min black molly hona och några dagar senare så föddde hon 8 st sedan tog jag av skilje väggen mellan dem och släppte ut honan men yngelena fick vara kvar och där är de nu..
          de funkar jätte bra med det för mig..och då blir det ju cirkulation eftersom där är små skåror i bottnen,lugn yngelena kan inte simma ut..

          Kommentar

          • PlatyYngel
            • January 2006
            • 1105

            #6
            Ursprungligen postat av Jossefine
            ... kan du inte köpa ett bb ett sådant som flyter och lägga lite växter i det, sedan tog jag av skilje väggen mellan dem och släppte ut honan men yngelena fick vara kvar och där är de nu..
            de funkar jätte bra med det för mig..och då blir det ju cirkulation eftersom där är små skåror i bottnen,lugn yngelena kan inte simma ut...
            Ja, håller med på att du kan köpa ett sån bara du inte får för många yngel. Har också med framgång med den här typen av yngelkasse eller "balja" som jag säger...
            / Marcus

            Kommentar

            • NinaStina
              • March 2003
              • 314

              #7
              hej

              Vad är en "bb" ? :O fattar inget :P
              Men om dem e dyra så känns det lite onödigt efetrsom jag bara kunnat rädda 4st yngel.

              Kommentar

              • swetrot
                • April 2003
                • 966

                #8
                Jag brukar använda en sådan här:


                Den är inte så dyr, den kan användas många gånger, och ynglen är väl skyddade i den, och får alltid friskt vatten från akvariet "utanför" den.

                Kommentar

                • Jossefine
                  • February 2006
                  • 97

                  #9
                  Ursprungligen postat av NinaStina
                  Vad är en "bb" ? :O fattar inget :P
                  Men om dem e dyra så känns det lite onödigt efetrsom jag bara kunnat rädda 4st yngel.
                  nej det är inte onödigt, du kan använnda det flera gånger, det är liksom som en låda som flyter på ytan, mitt kostade bara 50 kr så de är inte dyra, ja menar vad kostar 4 molly yngel? typ 100 kr väl?

                  Kommentar

                  • Tove91
                    • February 2006
                    • 61

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jossefine
                    nej det är inte onödigt, du kan använnda det flera gånger, det är liksom som en låda som flyter på ytan, mitt kostade bara 50 kr så de är inte dyra, ja menar vad kostar 4 molly yngel? typ 100 kr väl?
                    men.. lägger man i honan där o sen tar man ut henne när hon har fått? Äter hon inte själv upp ynglena?
                    Lille, lille Nils!

                    Kommentar

                    • PlatyYngel
                      • January 2006
                      • 1105

                      #11
                      Jo, men det motverkas av gallret i botten och av att du kan lägga växter i där också så honan inte hittar yngel som är inne hos henne.
                      / Marcus

                      Kommentar

                      • Jossefine
                        • February 2006
                        • 97

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tove91
                        men.. lägger man i honan där o sen tar man ut henne när hon har fått? Äter hon inte själv upp ynglena?
                        nej för där är ju liksom ett galler i mellan honan och bottnen, så hon kan inte få tag på de..de trillar ner där när det föds, såg det sj faktiskt..

                        Kommentar

                        • PlatyYngel
                          • January 2006
                          • 1105

                          #13
                          Jo, dom trillar ner där men efter att tag kan dom simma upp och då är det bra med växter hos mamman.

                          PS: Svarar av egen erfarenhet.
                          / Marcus

                          Kommentar

                          • mayday
                            • November 2005
                            • 2085

                            #14
                            alla molly yngel jag fått i en sådan flytvagga har simmat upp til ytan direkt

                            iofs har honan låtit dom vara, men vaggan skyddar ju mot dom andra individerna i karet
                            ______________________________________________

                            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                            Kommentar

                            Arbetssätt...