Endlers guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    • August 2005
    • 132

    #16
    Ursprungligen postat av Raven
    kan inte hålla med om det.
    igår fick honan nästan va helt ifred för hannarna.



    om du går in på www.google.se och klickar "bilder" och skriver in endlers så får du 613 träffar på bilder med endlers.

    får allt säga att mina endlers är snyggare än din Erikthur
    båda hannarna är "lyrstjärtar" och fenorna är minst lika långa som kroppen är och riktigt färgranna och färgstarka.

    försökte hitta en bild på google som visar kroppsformen men hitta ingen bättre än denna.
    http://hem.passagen.se/mikeno/giffar/konturer/08.gif
    Lyrformen hos endler lär komma ifrån en inkorsning av lyrguppy.
    Jag fick nyligen veta att endler numer är att betrakta som egen art. http://hem.passagen.se/mikeno/
    Tyvärr lär endlern vara utrotad i naturen pga av att området de kom ifrån är kraftigt förorenat.
    Nu är det ju så att arterna mer än villigt korsar sig med varandra och dessutom får fertil avkomma. Därför bör man hålla dem åtskilda och kanske tom missgynna tex lyrendlers som uppenbarligen bär på guppyegenskaper. Detta för att i den mån det går, återskapa den ursprunglliga endlern.
    Senast redigerad av Rogli; 12 March 2006, 13:22.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      Ursprungligen postat av Rogli
      Jag fick nyligen veta att endler numer är att betrakta som egen art. http://hem.passagen.se/mikeno/
      japp, de latisnak namnet är poecilia wingei


      funderar på att sätta ut en annons gällande mina 4 kardinaltetror och köpa ett par till endlers istället.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        Men visst finns det skeptiska tankar:

        Även i Zoopet!
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #19
          Ursprungligen postat av Raven
          funderar på att sätta ut en annons gällande mina 4 kardinaltetror och köpa ett par till endlers istället.
          Väldiiiigt snyggt med bara endlers... tycker jag...
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #20
            jo dom ja har nu är rätt läckra med sina 2 riktigt långa stjärtfenor.

            men platyn ska va kvar, ska ta yngel så dom inte blir för många.

            men har kollat på dom och kan inte se några tecken på att honan skulle bli stressad.
            oftast är båda hannarna 5cm eller mer ifrån henne och hon simmar omkring och plockar lite alger och annat ätbart.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #21
              Viltfångade Endlers???

              Hörde idag i en zoobutik att det finns viltfångade Endlers till salu...???

              Vad jag hört tidigare så är området där Endlers guppy fanns förstört så det troligtvis inte finns några vilda kvar.

              Nu hörde jag alltså påståendet att Simontorp har viltfångade till salu, för 8:-/st

              Någon som vet något om detta?

              Jag har hört många tvärsäkra (men felaktiga) påstående från samma källa så jag är liiiite skeptisk...
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #22
                kan va renrasiga kanske ?

                iallafall hittat en snubbe som ville ha mina kardinaltetror så nästa vecka blir det några fler endlers.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #23
                  Ursprungligen postat av Raven
                  kan va renrasiga kanske ?
                  iallafall hittat en snubbe som ville ha mina kardinaltetror så nästa vecka blir det några fler endlers.
                  Fast han påstod bestämt att dom var fångade vilda... Jag sa att det troligtvis inte finns några vilda kvar p.g.a. att deras miljö är förstörd. Men dessa var vildfångade! Sa han... Tvärsäkert.

                  Det går åt rätt håll med dina endlers hör jag!
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #24
                    Ursprungligen postat av Birgitta W
                    Hörde idag i en zoobutik att det finns viltfångade Endlers till salu...???
                    Jaaaa... Grejen är att den "nya" endlers, wingei, inte är riktigt samma som den ursprungliga endlers. Eller rättare sagt, det är den, men... Detta är storyn som jag har förstått den:

                    Endlers-guppyn har aldrig erkänts vetenskapligt eftersom den inte gått att skilja från andra guppies - fiskarna från Endlers lokal ser i detalj likadana ut som guppies från massor av andra lokaler. Endler själv lär ha påstått att det beror på att nån släppt ut vanliga guppies i original-lokalen, så det som finns där idag är hybrider.
                    (Å andra sidan finns det skäl att tro att guppina Endler fann i original-lokalen själva var inplanterade, utsläppta för att äta mygglarver - guppies och/eller moskitofisk har släppts ut i stort sett vartenda småvatten i tropikerna.)

                    Nå, i alla fall. Vad som nu hänt, är att några tyskar nu kommit fram till att endlers-guppina visserligen ser ut exakt som guppy överallt annars i området, men de guppina ser något annorlunda ut gentemot alla andra guppipopulationer, dvs endlers-guppins hemområde har utsträcks från en bräckvattensjö till att omfatta stora delar av norra sydamerika.

                    Jag personligen är skeptisk till att Endlers guppy är en egen art, men jag har ännu inte läst papperet, så jag kan få anledning att ångra mig.


                    EDIT: Jo, sen är begreppet 'vildfångat' ganska luddigt. Det betyder att djuret är fångat i det vilda, men inte alltid att den är fångad där den faktiskt hör hemma. Det fångas mängder av zebrafiskar och kardinalfiskar på Taiwan, t.ex., och de säljs som VF - men de är alla ättlingar av utsläppta akvariefiskar.

                    Men det är som sagt inte alls omöjligt att det Simontorp säljer är äkta, vilda, wingei.
                    Senast redigerad av Azur; 16 March 2006, 16:06.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • harbard
                      • July 2002
                      • 1085

                      #25
                      Ett brev från Endler där han beskriver det mycket variabla utseendet på fiskarna:

                      (Endler anser att de är en egen art och borde kallas "Poecilia haskinsi")
                      En webbsida (skrolla ner till "Neues vom Fundort") som påstår sig beskriva stammar från "Laguna de Patos",dock från en japansk webbsida (som inte längre finns?):

                      Blev det klarare?Inte? (-:
                      <<<(^:>*
                      Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                      Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #26
                        Vill än en gång inflika följande i diskussionen om Endlers:
                        Direkt när jag stiftade bekantskap med dessa Endlers 2004 blev min reaktion följande:
                        Där har vi en riktig Guppy - precis som dom jag hade på 1960-talet...
                        Full fart mot honorna.

                        Med andra ord - Endlers är mer guppies än de avarter som kallas guppies idag...
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Birgitta W
                          • October 2005
                          • 2764

                          #27
                          Ursprungligen postat av erikthur
                          Vill än en gång inflika följande i diskussionen om Endlers:
                          Direkt när jag stiftade bekantskap med dessa Endlers 2004 blev min reaktion följande:
                          Där har vi en riktig Guppy - precis som dom jag hade på 1960-talet...
                          Full fart mot honorna.

                          Med andra ord - Endlers är mer guppies än de avarter som kallas guppies idag...
                          Jag tycker också dom ser ut som guppies ska se ut. Som dom såg ut förr i tiden!

                          Andra guppy-hannar (har en sån också, i sällskapskaret) har ju lite svårt att simma tycker jag. Slöjstjärten blir större och större på honom...

                          Vad jag förstår av svaren så kan det alltså vara vf guppys som är till salu hos Simontorp? Fångade i Venezuela då kanske...???
                          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                          Min zoon :
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #28
                            Ursprungligen postat av Birgitta W
                            Jag tycker också dom ser ut som guppies ska se ut. Som dom såg ut förr i tiden!
                            Jajamensan. Precis så såg mina guppies ut på 70-talet.
                            Vad jag förstår av svaren så kan det alltså vara vf guppys som är till salu hos Simontorp? Fångade i Venezuela då kanske...???
                            Helt tänkbart. Och det är tänkbart de är en annan art än den vanliga; jag skall försöka gräva fram nybeskrivningen och se vad de säger.
                            Senast redigerad av Azur; 16 March 2006, 18:54.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Krax
                              • December 2005
                              • 1329

                              #29
                              Jag köpte något som de kallade vildfångade guppy från Jamaica. De är pyttesmå jämfört med andra guppy och hannarna är inte alls så färggranna. Stjärtarna är ganska normala fiskstjärtar också. De liknar inte endlers guppy heller. Mer som vänstra bilden på http://www.akvarieforum.no/profile.c...b=3&image=2721

                              Ännu bättre bild finns på http://filaman.ifm-geomar.de/Country...ies=reticulata

                              Tyvärr dog alla vuxna fiskar av brysselkål-förgiftning, så nu har jag bara en massa yngel kvar. Hoppas att de klarar sig.
                              Senast redigerad av Krax; 19 March 2006, 15:39.

                              Kommentar

                              • Azur
                                • March 2003
                                • 12946

                                #30
                                P. reticulata är naturligt mycket variabel, och har även i naturen ett halvdussin varianter av stjärtform (översvärd, dubbelsvärd etcetc) samt variationer i pigmentering. Den kan också ha pigmenterad stjärtfena, och ja, vilda vanliga guppyhanar är mycket mindre än slöjstjärtsguppyhanar.

                                Eftersom guppy släppts ut överallt vet ingen idag säkert vad hemområdet för guppy är, men guppies från jamaica är säkert inplanterade. Eftersom startpopulationen sannolikt var liten, har de mindre variation i t.ex. stjärtfens-form än populationer som alltid varit stora.
                                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...