Hanar och honor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LenaH
    • October 2005
    • 20

    Hanar och honor

    Jag hade en guppyhona som var, minst sagt, gravid förra veckan. Hon var så spänd att fjällen på kroppen stod rätt ut. Hon drog sig undan ett tag och en dag såg man att magen var mindre, dock fortfarande svullen.

    I måndags hittade jag henne död. Tog upp henne och gjorde sen ett vattenbyte (det var dags för det). En timma efter bytet vimlar det av yngel. Har varit med om det här förut, att det efter vattenbyte ploppar upp en massa yngel. Mina "gamla" yngel har blivit "stora" nu i jämförelse med de nya.

    Nu undrar jag om hanyngel och honyngel skiljer sig från varandra.? Det är nämligen några yngel som inte ser ut att utveckla stjärtfenan. Den är bara avlång. Jag trodde först att det var en missbildning. Men funderar nu på om de kan vara hanar?! Nån som vet?
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    På mina guppy-yngel (slöjstjärtsguppyna) har man ganska snart sett att bakdelen på hannarna blivit mörkare, så småningom är hela kroppen mörk.

    Så har jag sett vilka som är hannar och honor. Förutom senare på den mörka dräktighetsfläcken hos honorna.
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • PlatyYngel
      • January 2006
      • 1105

      #3
      Det kan vara så att stjärtfenan klibbat ihop på ynglen och det ser därför ut som att fenan är borta eller bara som en smal spetsig fena. Jag har själv råkat ut för detta men jag vet inte vad det är. Tog bort de som var drabbade och hoppades att resten klarat sej. Vilket några gjorde...
      / Marcus

      Kommentar

      • sonsam
        • October 2005
        • 101

        #4
        Nyförlösta guppyyngel "faller" till botten, då dom inte kan simma direkt. Troligtvis födde din hona. Har hört att honor kan dö om det fastnar yngel, det är en påfrestning att föda. även för fiskar kan jag tänka.
        Det där med smala stjärtar har jag också haft en gång, fattade aldrig riktigt vad det var, men jag behandlade mot fenröta den gången eftersom såsmåningom några vuxna individer visade tecken på just fenröta. Det blev bra och även ynglenas stjärtar växte ut normalt efter den behandlingen.

        Kommentar

        • sonsam
          • October 2005
          • 101

          #5
          Även hoynor kan ha färgad stjärtfena och kropp, även om hanar är mera färgglada. Det absolut säkraste sättet är att efter ca 2 månader se om analfenan utvecklats till ett gonopodium, som är deras fortplantningsorgan.

          Kommentar

          • anna.b
            • March 2005
            • 163

            #6
            Några av mina guppy yngel hade en "spetsig" fena men detta ordnade sig med tiden, utan varesig medicin eller "gallring" dom lever och mår bra allihop

            Kommentar

            • LenaH
              • October 2005
              • 20

              #7
              Tack för svaren!

              Jag fick i alla fall ta bort det ena av ynglen, för han/hon kunde inte hålla sig flytande utan sjönk hela tiden.

              Kommentar

              Arbetssätt...