Endlers guppy nu egen art

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    Endlers guppy nu egen art

    Detta kan man läsa på Poecilia´s hemsida
    Nu har jag nåtts av en nästan dagsfärsk nyhet: Några av våra "kollegor" i tyska levandefödare-föreningen DGLZ har gett Endler-Guppyn en vetenskaplig artbeskrivning. Den heter nu Poecilia wingei, efter den kände dansken. Kempkes och Poeser har gjort artbeskrivningen. Michael Kempkes kommer att offentliggöra en sammanfattning av materialet i DGLZ-Rundschau i någon av de närmaste utgåvorna.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Lugn tack.
    Tacksam utförligare referens.
    Peer-reviewed vetenkaplig tidskrift eller vad?
    Många har beskrivit någon art någonstans men det saknar betydelse om arten redan är tidigare beskriven som mycket väl kan vara i det här fallet (som Poecilia reticulata). Den nya beskrivningen måste i så fall accepteras av andra ichtyologer. Och även om detta sker kan det komma revisioner och mera revisioner osv som vi killifantaster mycket väl känner till.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Jag vet om att det inte är så lätt att få en art godkänd. Jag kommer att försöka ha lite koll på vad som händer i denna frågan. Vad jag har läst hittils så skall de s.k Endlers vara en stam av denna påstådda Poecilia wingei, vilken är en art som finns i Venezuela
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        lite offtopic men har endlers samma krav och egenskaper som vanliga guppy's
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Exakt, 130%, samma.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            ok
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Är endlers verkligen wingei?

              En liten undran bara - jag satt nämligen och slöläste det senaste numret av Aquaristik Fachmagazin och hittade där en kortare beskrivning av den nya arten Poecilia wingei.
              Där talas det inget om att denna nya art skulle vara den "art" som säljs under handelsnamnet "Endlers". I stället har tydligen wingei tidigare kallats för "Campoma-guppy". På ett annat ställe i tidningen hittar jag också handelsnamnet "Guppy Caracas". Men ingenstans hittar jag namnet Endlers angivet.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ingen som vet?
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Jo! Både jag och Azur har lusläst beskrivningen och även en del kringinformation. Det finns mycket som är tveksamt i det hela. Vi är bägge skeptiska till dels om P. wingei är valid. Dels om det är samma som Endlers guppy. Deras diskussion om P. wingei = Endlers guppy är fylld av motsägelser.

                  Däremot tänker jag behandla Endlers guppy som en population av Poecilia reticulata i Odlingskampanjen inom SARF (man får alltså poäng både för vanlig guppy och Endlers guppy) däremot sänks den till brons f o m innevarande säsong.

                  Azur kommentar?

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Jaaa... vad skall man säga? Artikeln är som Erik säger full av motsägelser och märkligheter, nåt editorn och refereerna nog får ta på sig.

                    Men så vitt jag förstår, så...
                    Endlersguppyn kommer från ett område som ligger utanför wingeis utbredningsområde, och skiljer sig enligt författarna även vad gäller färgteckning och stjärtform. De slår nästan knut på sig själva för att förklara att de guppy Endler hittade trots allt var samma wingei: de spekulerar att nån släppt ut wingei där, Endler kom förbi och samlade dem, och sen har nån släppt ut vanliga guppys där som hybridserat med Endlerguppyna. Skillnaderna som finns mellan Endler-guppy och wingei beror enligt dem på att Endlers wingeis hybridserat med vanliga guppy i fångenskap, och så gett upphov till dagens Endlers-guppy.

                    I alla händelser vill de INTE att dagens Endlers skall ha artnamnet wingei. De föreslår dessutom att wingei skall kallas "Campoma-guppy" för att undvika sammanblandning med Endlers-guppy.

                    Min personliga åsikt är som följer:
                    * Det är fullt tänkbart att P. wingei (Campoma-guppyn) är en god art, men författarna övertygar inte mig med sin beskrivning. Deras enda argument för att P. wingei alls finns är att en av populationerna har annorlunda färgteckning än både vanlig guppy och övriga wingei populationer, samt att wingei-hanar verkar vara mindre aggressiva vid parning. Det är faktiskt allt.

                    * "Endlers-guppy" inom hobbyn är antingen en P. reticulata eller en hybrid, och bör inte kallas P. wingei.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      OK tack - då lär vi även i fortsättningen få kalla dom Endlers då
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • r0l
                        • April 2006
                        • 41

                        #12
                        Någon som vet om Endlers finns att köpa i Malmö-trakten? Har aldrig sett sådana, men skulle nog vilja ha en uppsättning till nya akvariet...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...