Lite frågor om det här med yngel..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aftonfalk
    • February 2006
    • 44

    Lite frågor om det här med yngel..

    Jag skaffade mitt akvarium för ca 5 veckor sedan, med lite neontetror och guppys. Inte långt efter att jag parat ihop guppy honorna och hannarna, så var en av dem rund som en boll. Hon fick också tre yngel (kanske fler men hittade bara tre) och jag har nu dessa söta små saker i ett yngelkar i hörnet av det stora. Men! Hon är fortfarande rund som en boll, och nu är ändå ynglena minst 1 vecka gamla... Ska hon ha yngel igen? Hon blev ju aldrig smal efter det att de tre ynglena kom. Har en annan guppy hona som också sväller nu, plus en svärdbärare. När vet man när ynglena kommer? För jag har en väderål som jag inte gärna vill ska äta mina yngel till frukost... jättetacksam för svar, detta blev ett ganska långt inlägg :P
    Senast redigerad av Aftonfalk; 24 February 2006, 11:35.
  • Sara1982
    • March 2005
    • 315

    #2
    det är mycket möjligt att det är fler yngel påväg*ler* har en guppyhona som håller på likadant..några ungar nu så tar vi några lite senare...vet att jag har 10 yngel som jag sett men sen vet jag inte hur många som gömmer sig i java mossan

    Kommentar

    • Aftonfalk
      • February 2006
      • 44

      #3
      Då får jag väl hoppas att hon får fler då. Men när kan man gissa att ynglena är påväg, jag menar, när ska jag stoppa i henne i yngelkaret?

      Kommentar

      • marianne.kahkonen
        • January 2006
        • 107

        #4
        Kan det vara så att det har fastnat ett yngel så att resten inte kan komma ut. Hur mår honan, beteer hon sig som vanligt? Verkar konstigt att hon väntar ett tag innan hon föder resten av ynglena. Men det är klart, jag har hört att guppys kan byta kön Lycka till!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av marianne.kahkonen
          jag har hört att guppys kan byta kön Lycka till!
          Det är nog svärdbärare du tänker på. De kan byta kön. Min kompis hade en hon som blev en han.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Aftonfalk
            • February 2006
            • 44

            #6
            Hon blev bara tjockare och tjockare, så jag la henne i yngelkaret, vilket hon inte verkade vara för sur över :P Och det hela slutade glatt med 13 små söta yngel i förrgår! Sedan fick dock min andra gravida hona också yngel dagen efter i det stora akvariet! Hittade bara två och en dödfödd (den var vit, krokig och inte helt utvecklad)

            Kommentar

            • Aftonfalk
              • February 2006
              • 44

              #7
              ... och dessutom! Hon är inte smal ännu :O

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #8
                Kan hon kanske ha ätit lite mkt mat också? Plus ynglen... för isf blir hon ju inte så mkt smalare.
                Vore jag dig, skulle jag nog låta väderålen käka lite yngel ändå detta eftersom de ynglar av sig värre än kaniner

                Lycka till med alla "bäbisarna".
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • Aftonfalk
                  • February 2006
                  • 44

                  #9
                  Ursprungligen postat av qenzo
                  Kan hon kanske ha ätit lite mkt mat också? Plus ynglen... för isf blir hon ju inte så mkt smalare.
                  Vore jag dig, skulle jag nog låta väderålen käka lite yngel ändå detta eftersom de ynglar av sig värre än kaniner

                  Lycka till med alla "bäbisarna".
                  Jo jag ska ge lite yngel till honom så småningom :P Men nu har jag redan lovat bort allihop till nära och bekanta, så den plötsliga mängden guppys är inget större problem

                  Kommentar

                  Arbetssätt...