hur länge i yngelkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • red cap 74
    • January 2006
    • 30

    hur länge i yngelkar

    hej har 2 guppyhonot varav en spriker snart,har köpt ett flytande kar till det stora men hur länge kan hon vara i en sådan utan att ta skada?hörde me dom i zoobutiken lite om henne och hon sa att hon kan hålla på sig om hon inte tycker att läget är rätt!eller ta till godo ynglena i magen eller göra ett rejält vatenbyte,jag bytte rejält inget hände! hon äter som en galning när det är matdags ,men när ynglar hon????jag blir tokig för inget händer med henne så om jag släpper henne i flytkaret hur länge ?
  • bananwoody
    • August 2005
    • 82

    #2
    Honan kanske inte är gravid? Släpp ut henne i det stora karet i gen.. Håll utkik efter ynglena och fånga dem och lägg dem i yngelpåsen istället.
    obs! Ha gott om växter i akvariet som ynglena kan gömma sig i innan du fångat dem. Flytväxter är bra..
    Lycka till !!

    Kommentar

    • red cap 74
      • January 2006
      • 30

      #3
      hej igen

      Ursprungligen postat av bananwoody
      Honan kanske inte är gravid? Släpp ut henne i det stora karet i gen.. Håll utkik efter ynglena och fånga dem och lägg dem i yngelpåsen istället.
      obs! Ha gott om växter i akvariet som ynglena kan gömma sig i innan du fångat dem. Flytväxter är bra..
      Lycka till !!
      men hon är ju kolsvart i baken och huvudet pekar uppåt och jättetjock så jag är 99%säker att hon har yngel jag ska ändå göra som du säger,

      Kommentar

      • bananwoody
        • August 2005
        • 82

        #4
        Gör det.. Risken är stor att hon stressar ihjäl sig i kassen.. Och om hon föder i kassen och du inte ser det på en gång så är det ju jättelätt för henne att äta upp ynglen. Föder hon i akvariet så kan ju ynglena gömma sig. Det är ju i och för sig ganska svårt att fånga dem, men det är det värt :P

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          ha mycket flytväxter som ynglena kan gömma sig i!
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Watermelon
            • November 2005
            • 140

            #6
            Jag lade min höggravida platy-hona i en "födsloburk", en sådan med två skikt och ett galler som ynglena trillar ner genom. Vet inte om det är en sådan du har, annars kan jag rekommendera den
            I alla fall så proppade jag ner en massa växter i burken också, så att ynglena lättare kunde gömma sig - och se på fan, det slutade med tio fina små platyyngel
            110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
            Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

            20 Liters Räkkar
            Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

            Kommentar

            • Aftonfalk
              • February 2006
              • 44

              #7
              Ursprungligen postat av red cap 74
              hej har 2 guppyhonot varav en spriker snart,har köpt ett flytande kar till det stora men hur länge kan hon vara i en sådan utan att ta skada?hörde me dom i zoobutiken lite om henne och hon sa att hon kan hålla på sig om hon inte tycker att läget är rätt!eller ta till godo ynglena i magen eller göra ett rejält vatenbyte,jag bytte rejält inget hände! hon äter som en galning när det är matdags ,men när ynglar hon????jag blir tokig för inget händer med henne så om jag släpper henne i flytkaret hur länge ?
              Jag hade min guppyhona i mitt flytkar i ungefär 1 ½ vecka och hon stressade knappast ihjäl sig. Lite fundersam i början bara men vande sig snabbt vid den nya tillvaron :P Slutade med 13 yngel!!

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #8
                flytkar e ju rätt värdelöst konstruerade då 80% av alla yngel simmar upp till ytan direkt endå
                enda bra med dom är att dom isolerar mot andra fiskar
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                • elaaa
                  • February 2006
                  • 62

                  #9
                  hej! hur ser guppyn ut? är fjällen utåt? har hon varit tjock länge..lägg henne inte i yngelkar..dom kan bli ihjälstressade..det har hänt mej!
                  Elin

                  Kommentar

                  • PlatyYngel
                    • January 2006
                    • 1105

                    #10
                    Ursprungligen postat av Watermelon
                    Jag lade min höggravida platy-hona i en "födsloburk", en sådan med två skikt och ett galler som ynglena trillar ner genom. Vet inte om det är en sådan du har, annars kan jag rekommendera den
                    I alla fall så proppade jag ner en massa växter i burken också, så att ynglena lättare kunde gömma sig - och se på fan, det slutade med tio fina små platyyngel
                    Jag gör samma sak med mina honor, och visst dom är inte vana vid att vara i ett så litet utrymme men dom vänjer sej snart. Dessutom är det så att om honan inte börjat yngla när hon hamnar i "baljan" kan hon hålla igen eftersom det är en ny miljö så gör dom så och då kan det ta några dagar. men har födseln satt igång kan dom ju inte direkt uppskjuta den i dagar..?!
                    / Marcus

                    Kommentar

                    • join4t
                      • October 2003
                      • 854

                      #11
                      Det snällaste är nog att låta dem föda sin första kull i "stora" karet och sedan räkna dagarna till nästa beräknade nedkomst och sätta henne i yngelburen bara ett par-tre dagar innnan beräknad födsel, på det viset behöver honan inte vara instängd så länge. Fast jag vet att det kan klia i fingrarna när man vill ha yngel och inte vill chansa =)
                      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                      Kommentar

                      Arbetssätt...