Många frågor om guppy yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    Många frågor om guppy yngel

    Mina reggae-guppys från Jamaica har fått yngel och om jag har förstått det rätt måste jag skilja honor och hanar när det går och sedan sätta honor och den hane jag vill att de ska para sig med för att jag ska vara säker på att han blir farsa? Honorna kan ge flera kullar efter bara en enda parning så om jag vill vara säker så måste jag själv odla upp jungfrur som aldrig sett en könsmogen hanne?

    Men när blir det möjligt att skilja dom åt och vad ser man det först på? De föddes för en vecka sedan och växer bra. Tre av fyra går alltid ihop och en går ofta för sig själv. Kanske är det en hanne? Föds det lika många honor som hannar?

  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Det är ju säkrast att föda upp egna honor och sen para med en speciell (snälla, inte ett syskon utan en annan som inte är släkt, annars blir det inavel) hane.

    Jag har hört (vet ej om det stämmer) att honor redan när dom är några veckor gamla får en svart fläck i buken som sen syns hela livet, medan hannarna inte har denna. Dessutom får hannarna färg tidigare än honorna. Man kan på äldre fiskar (3-5 mån) se ett gonopodium på hannarna men det kan vara osäkert att vänta så länge.

    Att tre håller ihop och en blir utanför vet jag inte om det kan utmärka kön. Hur många honor som hannar det föds beror på vilka ägg och spermier som har bildat din fisk och vilka anlag dessa bär. Har även hört (är extremt osäker) att PH kan reglera det där på något vis.
    / Marcus

    Kommentar

    • sonsam
      • October 2005
      • 101

      #3
      Guppy är könsmogna vid 3-4 månader. Har själv inte haft akvarium så länge, men läst på om guppy som jag har många av. Har några egenuppfödda honor som fick ungar vid en ålder av 4-5 månader, vilket innebär att de blev befruktade minst 28 dagar tidigare. Inte alla honor har dräktighetsfläcken, och den finns där hela tiden, inte bara när hon ska föda. Eftersom jag redan har haft ungar i flera stadier, som jag studerat noga så verkar det bästa sättet vara att titta efter att hanarna utvecklar sitt gonopodium. Mina en månad (lite osäker där) gamla yngel kan man börja se en viss ändring av analfenan på.

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Okej jag ska spana efter fläcken och gonopodium.

        Kommentar

        • PlatyYngel
          • January 2006
          • 1105

          #5
          Honor som jag har fött upp som har fött tidigt har blivit små, dom hinner inte växa klart innan dom måste lägga näring på annat, och sneda och konstiga i kroppen. Därför är det bättre om man låter honorna växa upp själva tills dom är fullvuxna.
          / Marcus

          Kommentar

          Arbetssätt...