Yngelfritt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FridaT
    • January 2005
    • 68

    Yngelfritt

    Jag har ca 15 platy och jag hoppades att de skulle yngla av sig lite men mitt akvarium är alldeles yngelfritt. Finns det något bra sätt att få dom att yngla av sig? Jag har ett litet kar där honan kan föda men inte komma åt ynglen och fick rådet att sätta en hona och en hane däri och vänta men de blev så stressade så jag hade inte hjärta att låta dom gå där. Någon som har några råd om hur man bäst går till väga för att de ska leka?
    Jag har äver tigerbarber, tetror, algätare och praktbotia i samma akvarium.
    Frida
    Senast redigerad av FridaT; 16 February 2006, 10:34.
    Färsk i fiskstimmet.
  • Fanbyalperna

    • September 2005
    • 752

    #2
    Platy är levandefödare och leker inte som andra fiskar. De parae sig och en befruktning av honan kanräcka till flera kullar. Dina Platy ka mycket väl ha ynglat av sig, men med de fiskar du har tillsamans med dem är det stor risk för att de äts i samma takt som de föds.
    Du får hålla koll på platyna och när du ser att det är dags för en hona att föda så får du flytta henne till ett separat akvarium, gärna med en yngelkasse.
    På så sätt får du ynglen att överleva.
    Har inte alltid rätt, men fel ibland

    Kommentar

    • FridaT
      • January 2005
      • 68

      #3
      Ok...funkar det inte med det yngelkar som jag har då? Det är ett sånt man hänger i akvariet men ynglen kan inte ta sig ut och inga andra fiskar kan ta sig in. Det är även skiljedel mellan honan och ynglen så hon kan inte heller äta upp dom.
      Frida.
      Färsk i fiskstimmet.

      Kommentar

      • platy5
        • May 2005
        • 1087

        #4
        Japp det funkar med ett sådant yngelkar
        __________________________________________
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #5
          Men hanen ska inte vara med...
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          Arbetssätt...