Vilken art ska jag börja med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ann60
    • June 2005
    • 21

    Vilken art ska jag börja med?

    Jag får nu ett tomt 90-liters akvarium och då vill jag försöka odla någon art. Funderar på Platy, Guppy eller Svärdbärare. De måste väl vara bra nybörjarsorter. Hur vet jag att det är ett bra avelsmaterial? Går det att sälja eller byta yngel (om de överlever)? Jag läser på forumet och i böcker, men alla praktiska tips tas emot med djup tacksamhet!
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    #2
    Dom mest produktiva fiskar är nog platy och svärdbärare. Men guppy är kul när man får yngel och när de växer så får man se vilka färger dom får Så det är upp till dig att välja

    Klart att du får sälja lr byta dom.
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Slöjguppy är numer ganska svåra, de har många inavelsdefekter & är ofta sjuka. Små vildformsguppy är dock mycket tåliga.

      Svärdbärare och platy är bra nybörjarfiskar, jag skulle kanske främst rekommendera platy.

      Ja, visst går det att sälja/byta yngel, i alla fall om du ser till att bara köpa en ras av t.ex. platy - de korsar sig annars hejvilt med varandra.

      Tänker du odla rationellt bör du även ha några småakvarier dit du kan flytta höggravida honor, så de får föda i fred (och de nykläckta ynglen inte blir uppätna).
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Hej Ann!

        Guppy brukar numera vara ganska sönderavlade och har ofta sämre hälsa. Men man kan ha vildguppies eller endlers istället (OBS, man bör inte blanda de olika stammarna). Endlers är verkligen fina: http://www.aquariumhobbyist.com/endlerslivebearer/

        Annars är platy väldigt söta och trevliga fiskar. Trevligare än svärdbärare. Man bör inte heller blanda platy och svärdbärare.

        Vissa akvariebutiker tar emot yngel (kolla med dem så de inte har ihjäl dem bara). Annars kan man alltid annonsera och sälja/omplacera dem privat.

        När man håller ungfödare i akvarium bör man alltid ha fler honor än hanar, men det kanske du redan visste.
        Senast redigerad av batski; 12 February 2006, 13:43.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Joachim.S
          • December 2005
          • 417

          #5
          Jag kan rekomendera ett par palettciklider...de är mycket fina och har en intressant yngelvård...De är även lättodlade

          Kommentar

          • alcar
            • April 2005
            • 1398

            #6
            Ursprungligen postat av facking najs
            Jag kan rekomendera ett par palettciklider...de är mycket fina och har en intressant yngelvård...De är även lättodlade
            håler med
            mvh alexander
            min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

            Kommentar

            • Ann60
              • June 2005
              • 21

              #7
              Jag läser och begrundar...

              Tack för era svar!
              Man begriper hur lite man vet, jag förstår inte alla svar riktigt. Olika arter av platy, är det olika färger man går efter då, eller? Kan man inte blanda Musse Pigg platy med neonplaty? Jag trodde det bara blev olika färger på ynglen. Finns det någon bra bok just om de olika sorterna? Jag har funderingar på inavel och hur man undviker det, men antar att om man köper hanar och honor vid olika tillfällen/ställen så bör de inte vara helsyskon åtminstone. Inbillar mig att inavel är en anledning till svaga stammar.

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #8
                Molly rekomenderar jag
                Eller Paletter samt nån pansarmal
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ann60
                  Kan man inte blanda Musse Pigg platy med neonplaty? Jag trodde det bara blev olika färger på ynglen.
                  Det är ju det man kan, men inte bör, eftersom man då inte vet vad ynglen får för färg och de blir också mer svårsålda. I regel vill man väl ha "renodlade" mussepiggplaty (även om de ju naturligtvis är framtagna genom att korsa olikfärgade platys), korallplatys osv. Men jag skulle tippa på att det är mer lättsålt att bara hålla en sort. Däremot tycker jag att du ska vara beredd på att amn itne får många tor för hemodlad platy (osv) då ungfödare förökar sig hejvilt även i sällskapsakvarier.

                  Vill du odla för att det är skoj rekkomendrar ajg istället osm många andra säga någon mindre ciklid, typ palett eller kakadua, då de är roliga att studera under leken och nog är mycket lättare att sälja.
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av mayday
                    Molly rekomenderar jag
                    Eller Paletter samt nån pansarmal
                    Du menar väl pansarmalar (pluralis) va? De är ju stimfiskar.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • mayday
                      • November 2005
                      • 2085

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Du menar väl pansarmalar (pluralis) va? De är ju stimfiskar.
                      Självklart tänkte mer i banerna pansarmal art
                      ______________________________________________

                      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av mayday
                        Självklart tänkte mer i banerna pansarmal art
                        Ah I see
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        Arbetssätt...