platy på botten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • idunb
    • August 2005
    • 39

    platy på botten?

    jag har just fått hem en platy eftersom mammas kompis bara hade den kvar då (mina egenodlade guppysar som blev nästan 2 år) hennes andra fiskar hade dött. jag har gjort iordning ett kar till den men nu ligger den på botten hela tiden? jag har läst någonstans att platys brukar göra så? i övrigt verkar den frisk o tar maten bra osv.. varför gör den så här?
  • Aquaboi
    • May 2004
    • 192

    #2
    Ursprungligen postat av idunb
    jag har just fått hem en platy eftersom mammas kompis bara hade den kvar då (mina egenodlade guppysar som blev nästan 2 år) hennes andra fiskar hade dött. jag har gjort iordning ett kar till den men nu ligger den på botten hela tiden? jag har läst någonstans att platys brukar göra så? i övrigt verkar den frisk o tar maten bra osv.. varför gör den så här?
    Finns flera olika anledningar varför den kan göra sådär.
    Sjuk
    Utmattad
    Skall föda
    Stressad

    Men om den ser ut att må bra i övrigt, och käkar så kan du lugna dig lite, men håll koll på den!

    andreas
    Min Zoon

    Kommentar

    • platy5
      • May 2005
      • 1087

      #3
      Det enda jag kan e å rekomendera att köpa ett nitrit-test ! Om det är ny-startat asså akvariumet så kan det vara nitrit (inget ovanligt vid nystart)

      Hoppas dom blir bättre
      __________________________________________
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

      Kommentar

      • idunb
        • August 2005
        • 39

        #4
        nej de ser inte ut att vara nitrit och stressen bör den ha kommit över. (sen flytten alltså) Men de va de att jag hade hört att platys ofta gjorde de som var grejjen och varför, jag läste sammma sak som en tjej som odlar dessa och hon sa samma sak i en tråd som jag inte kan komma på vart jag läst den, har letat som en galning.

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #5
          Hur ser stjärtfenan ut? Sjuka platys brukar ha stjärtfenan ihopknupen, alltså inte så utspärrad som i vanliga fall (hoppas du förstår vad jag menar, lite svårt att förklara). Platy på botten är enligt min erfarenhet inget bra tecken.

          Kommentar

          • idunb
            • August 2005
            • 39

            #6
            Fortfarande...det är inget fel på fisken, den är kry, äter som den ska, ingen ihop klibbad fena, jag undrade om någon visste varför den låg på botten bara, de va ju som sagt en tjej som odlade platy som sa att hennes brukar göra de men jag har glömt förklaringen och de va den jag var ute efter, inte något annat.

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #7
              Ursprungligen postat av idunb
              Fortfarande...det är inget fel på fisken, den är kry, äter som den ska, ingen ihop klibbad fena, jag undrade om någon visste varför den låg på botten bara, de va ju som sagt en tjej som odlade platy som sa att hennes brukar göra de men jag har glömt förklaringen och de va den jag var ute efter, inte något annat.
              Man får väl räkna med att man kan få andra svar än exakt det man sökte i ett forum som detta och alla som svarar gör det väl för att försöka vara hjälpsamma, vilket man kanske kan visa lite respekt för...

              Kommentar

              • Linnet_90
                • March 2003
                • 126

                #8
                Mina svärdbärare går o lägger sig på botten varje natt när ljuset släck o ingen har dött på 1.5 år... kanske sover de? (om den nu verkar frisk i övrigt)
                Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.

                Kommentar

                • platy5
                  • May 2005
                  • 1087

                  #9
                  Mina svärdäbrare gjorde samma sak.. Att deras fenanuddade botten .. det såg ut som om dom låg på botten Ingen annan fisk göra så förutom svädbärarna
                  __________________________________________
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                  Kommentar

                  • idunb
                    • August 2005
                    • 39

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björken
                    Man får väl räkna med att man kan få andra svar än exakt det man sökte i ett forum som detta och alla som svarar gör det väl för att försöka vara hjälpsamma, vilket man kanske kan visa lite respekt för...
                    Jag har redan sagt att den är frisk flera gånger, ska man behöva skriva det i varje inlägg eller? Jag undrade om deras beteende inte om vad ni tror de kan vara för sjukdomar. Det här handlar inte om att inte visa respekt, det är att vilja ha ett svar på de man frågat och att inte vilja ha spekulationer kring de övriga..

                    Kommentar

                    • idunb
                      • August 2005
                      • 39

                      #11
                      Till linnet_90 och platy5, okej vet någon av er varför de gör så?

                      Kommentar

                      • platy5
                        • May 2005
                        • 1087

                        #12
                        Svärdbärar beteénde helt enkelt
                        __________________________________________
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                        Kommentar

                        • idunb
                          • August 2005
                          • 39

                          #13
                          allrajt!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...