Guppyhonor som dör efter yngling....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • acc
    • March 2003
    • 470

    Guppyhonor som dör efter yngling....

    Hej!

    Någon här som har eller har haft problem med levandefödande honor som dör/mår dåligt efter att de har ynglat av sig?

    Tyvärr är det så med mina guppyhonor. Alla värden i karet är toppen. Alla fiskar mår bra. Till och med räkor trivs hos mig... (lite stolt får man väl vara?) ;-)
    Mina guppys ynglar på löpande band MEN efter att honan släppt ynglena så mår hon i allmänhet dåligt. Står och vaggar vid ytan med hopdragna fenor. Efter ett tag lägger hon sig vid botten och dör. Detta har hänt 2 ggr nu.

    Har jag fått ngn parasit eller bakterie i vattnet som ger sig på försvagade individer kanske? Jag vill inte medicinera mot ngt om jag inte vet vad det är.

    Någon här som har förslag? Har försökt med att tillsätta salt och har bytt 30% av vattnet.

    Ser tacksamt emot svar!
    /Acc
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    #2
    Du kanske har fått den guppy sorten som är lite känsligare. Dom blir stressade under födslen , så det kanske beror på det. Mina guppy honor föder ''normalt'' dom andas lite snabbre men inte så att dom mår dåligt efter eller nått sånt
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

    Kommentar

    • PlatyYngel
      • January 2006
      • 1105

      #3
      Tyvärr är det så att levandefödare kan föda för många eller för stora yngel och blir så uttröttade att dom helt enkelt ger upp att leva.

      Läste det i en bok nånstans. Det är lite tråkit men så är det.

      Lycka till i framtiden!!
      / Marcus

      Kommentar

      Arbetssätt...