Dräktig svärdbärarhona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin88
    • October 2005
    • 80

    Dräktig svärdbärarhona

    Har haft mitt 126 l akvarium i snart en månad och båda mina svärdbärarhonor är väldigt runda om magen.
    Därför köpte jag en yngelkasse för att det skulle vara kul om några yngel skulle överleva. Den är i plast med galler under.
    Satte i den tjockare honan, men hon blev helt hysterisk, så tyckte synd om henne och släppte ut henne igen. Följande dag ynglade hon utan att jag märkte det, såg bara ett yngel som blev uppätet av en tetra samma sekund.
    Efter några dagar satte jag i den andra honan då hon också såg sprängfärdig ut. Nu har hon varit i yngelkassen nästan 3 dagar, men inga yngel. Borde jag släppa henne? Hur länge kan hon vara där? Har vattenpest o har hört att ynglen skulle kunna gömma sig under om jag lät det flyta? Tycker synd om henne, men om jag släpper henne bli alla yngel troligen uppätna.( hon är dessutom mycket svår att fånga)
    Vad skall jag göra???

    Tacksam för svar!
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    #2
    du bör väl inte ha henne där mer än tre dyngn, men släpp i henne igen, och vänta nån dag o släpp i henne i födoburen igen...sen beror det ju på om hon har panik, för då är det ju inte så bra att ha henne d´är överhuvudtaget, då hon kanske dör av stress, men men, låt henne vila upp sig i det stora karet, nån dag, så skulle jag gjort iaf.
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

    Kommentar

    • Karin88
      • October 2005
      • 80

      #3
      Tack för tipset, men blir hon inte stressad av att fångas om och om igen? Och svårare att fånga?
      Tänkte lika som du med den andra honan, men hon ynglade samma dag hon blev utsläppt. Typiskt!
      Senast redigerad av Karin88; 04 January 2006, 10:32.

      Kommentar

      • Gummiankan
        • October 2005
        • 407

        #4
        Du säger att de ser runda ut....? Prova att flytta dem till yngelkassen när de börjar bli fyrkantiga... Ja, det låter heltokigt, men jag provade samma metod nu i veckan när min molly fick yngel. Tyckte på kvällen att hon såg lite kantig ut så jag lade i henne och på morgonen hade jag mina yngel...

        Kommentar

        • Karin88
          • October 2005
          • 80

          #5
          Hon har nog varit kantig redan några dagar och man ser svarta prickar där bak...
          Är lite orolig för henne o vet inte riktigt vad jag skall göra, har ingen stor erfarenhet av dräktiga fiskar. Skulle släppa henne men skall fara bort för dagen och har ingen chans att vakta henne. Mår hon bättre om jag släcker belysningen och mörklägger hennes del av akvariet med en handduk?
          Senast redigerad av Karin88; 04 January 2006, 11:09.

          Kommentar

          • platy5
            • May 2005
            • 1087

            #6
            Det är smartast att köpa flyväxter och låta honnorna föda där. Ja gör det men det är ingen idé att fånga yngel längre eftersom dom är inte sina yngel längre.
            __________________________________________
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

            Kommentar

            Arbetssätt...