Aggressiv platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    Aggressiv platy

    Jag har en fläckig platy som jagar runt på de andra fiskarna i akvariet hela tiden. I karet bor det 4 Zebra danio, 2 black molly, 3 dvärgbotior, 2 äppelsniglar, 2 små platy och en stor platy(boven).

    När hon bodde temporät i ett litet kar var det lungt och harmoniskt men när hon hade fött ungar och fick flytta tebax blev det stirrigt och de jagar henne och hon dem mest hela tiden. Går det att gör nått åt? Hon hade sällskap av en hanne i sin egen storlek i början men han hoppade ur och dog. Med honom var det ännu värre för då jagade han henne hela tiden. Finns det nått att göra?
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Platys kan vara elaka. Vet inte hur stort akvariet är om det kan ha med jagandet att göra om de känner sig trängda. Man brukar rekomendera att ha fler honor än hanar då hanarna brukar vara välldigt påiga. Mycket växter och grottor är bra att ha för att det inte skall bli för stirrigt i karet.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • lunar
      • July 2005
      • 427

      #3
      Jag hade engång en aggresiv Platy hane och han gick inte helt enkelt ihop med någon av de andra platyna så jag fick sälja bort honom till någon som ville ta hand om han.
      Tror inte det är allt för ovanligt att vissa är utstötta eller dominanta.
      Vet inte om det går att göra det åt så mycket, han kommer troligen vara så som han är hela tiden.
      - 165L Low-tech.
      - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
      - 222L Ciklidakvarium.
      Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

      Kommentar

      Arbetssätt...