Deppig guppy-hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Deppig guppy-hona

    Kan fiskar verkligen bli deprimerad? Om jag inte visste bättre så skulle jag säga att min guppy-hona är deprimerad sedan hennes kompis svärdbärarhannen dog...
    Jag fick henne och en guppyhanne av en bekant för 1 1/2 mån sedan. Kardinaltetrorna mobbade hannen så totalt att han till slut bara låg på botten! Förra ägarna tog tillbaka honom och efter en vecka var han sig själv igen, hemma igen...
    Honan däremot fann sig tillrätta meddetsamma och dessutom fann hon och svärdbärarhannen varann. Kärlek vid första ögonkastet . De har verkligen hållt ihop sedan dess.
    Men för drygt en vecka sedan dog svärdbäraren (och ett par fiskar till).
    Sedan dess är hon inte sig själv (hon är "alfahonan" i akvariet!). Hon äter bra men står mest och hänger ibland växterna, ingen "go" i henne längre.
    Hon ynglade för en dryg vecka sedan så det kan inte vara yngling på gång...
    Alla andra fiskar är pigga och full fart på!
    Så säg mig, inbillar jag mig?
    Ska jag skaffa en ny svärdbärarhanne till henne? Eller en guppy-d:o?
    Usch vad fånig jag är, men jag tycker det är trist att se henne så här... :o
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • MiaH
    • December 2005
    • 47

    #2
    Fiskar har känslor...!!!

    Hej Birgitta.

    Jag tror absolut att fiskar har känslor. Jag har haft mitt akvarium i snart 2 år och jag har många gånger fått sett starka reaktioner från mina fiskar, framför allt mina guppys.

    Det som hände sist, var att jag tog och byte ut min guppy hane mot en ny och då vart en av mina guppyhonor (hanens favo) skitsur och då menar jag skitsur. Hon for runt, runt i akvariumet och såg rent ut förbannad ut, när hon simmade. Sen mobbade hon och bet den nya hanen så illa att jag fick ta och sätta han i en yngelbox, för att hans stjärtfena skulle växa ut igen men han vart tyvärr inte riktigt sig själv igen...det mesta beror nog på att han var "klen" från början.

    Jag fick tillslut tag på en hane som kunde sätta henne på plats och nu har hon lugnat ner sig lite men hon har fortfarande ett j-la humör...!!!

    Alla mina fiskar har olika personligheter och det älskar jag...!!!

    MiaH

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Ja, jag vet inte hur jag ska göra. Köper jag en guppy-hanne så blir väl den också mobbad av kardinaltetrorna. Dom var verkligen förskräckliga mot den andre! Ibland lämnade guppy-honan sin älskade svärdbärare och ställde sig bredvid guppy-hannen en stund. Då lämnade kardinalerna honom i fred... Festligt att se! Men sedan simmade hon bort till sin nya granna vän igen och då kom tetrorna tillbaka.
      Men att köpa en svärdbärarhanne till en guppy-hona... Och vem säger att hon faller för honom? Hon kanske jagar livet ur honom om hon blir sur.
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • MiaH
        • December 2005
        • 47

        #4
        Köp guppyhane...!!!

        Jag tycker att du ska chansa och köpa en guppyhane men köp en som är vuxen, annars kommer nog tetrorna att vara taskig mot honom.

        Chansen att en svärdbärarhane skulle gilla guppyhonan är ju liten, dom flesta gillar ju bara sin egen art.

        Jag har nu efter 2 år haft en hel del guppyhanar och dom har ju som sakt olika personligheter...du kan ju försöka köpa en tuff hane...du får studera dom på zooaffären och se om du hittar någon med "attityd".

        Men lycka till och jag hoppas din guppyhona blir lycklig igen.

        MiaH

        Kommentar

        Arbetssätt...