snart dax för bebisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    snart dax för bebisar

    Bör jag flytta över min molly hona så hon får föda i en yngelkasse med nätbotten som ligger kvar i stora akvariumet, och sen ta ur henne, eller ska jag låta henne föda i de "fria" och sedan jaga rätt på alla yngel? Om dom inte hinner bli mat till någon som e hungrig =). Läste att honan kan dö vid flytt av stress, vill göra de som är bäst, stämmer det? Hon blir ju kvar i samma vatten, hur gör ni???
    Tips och råd mottages tacksamt!!!
    lev livet medans de är värt att levas
  • lunar
    • July 2005
    • 427

    #2
    Beror ju på hur stor yngelkassen är... om den ä liten så ja då kan honan dö av stress men om det är en större modell så är de nog ingen fara om man behåller henne i samma vatten, nu när du har en nät kasse är det nog inte någon större fara.

    Jag låter mina honor föda fritt men då är det ju klart att nästan alla yngel blir mat men men.... om du hinner så kan du ju försöka plocka upp dem med hoven och föra över dem till nätkassen men då är det ju bättre att låta henne föda där i, det är inte så lätt att fånga de små ynglena beroende på hur stort akvarium man har
    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

    Kommentar

    • anna7607
      • November 2005
      • 1440

      #3
      Har ett 170 liters akvarium, jag har en bekant som vill ha bebisarna så alla får inte bli mat =). Funderade ett tag på om man skulle ta en stor 4kantig plastburk och göra ett eget yngelakvarium,som man kan sätta i akvariumet, dom i butik är ju så små =) eller finns de stora?
      lev livet medans de är värt att levas

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        När min guppy-hona skulle föda första gången satte jag henne i en yngelkasse som flöt i akvariet. Men hon blev helt hysterisk så jag släppte tillbaka henne. Sedan satt jag i två dagar, från och till, och lyckades rädda NÅGRA yngel i alla fall...
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • anna7607
          • November 2005
          • 1440

          #5
          jag har stoppat ner henne i en yngelkasse nu, hon simma in i den själv när jag stoppa ner den =)... håller koll så hon inte blir panikslagen för då släpper jag ut henne direkt så de blir till å sitta å glo ett par timmar till =)
          lev livet medans de är värt att levas

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Inget att se på TV i alla fall...
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • anna7607
              • November 2005
              • 1440

              #7
              ne precis, å jag har akvariumet en halvmeter från datorn, kan inte bli bättre
              lev livet medans de är värt att levas

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                Du har en sån med raster så ynglen ramlar ner på nedervåningen? Dom är ju bra.

                Själv har jag aldrig provat det med honan. Däremot brukar jag ha ynglen i en sådan tills dom får lite mer body. Men det gäller att få tag på dem, dom är ursnabba de små liven.
                Om du har mycket växter kan några yngel klara sej i akvariet om du väljer att låta honan föda i akvariet.

                Min mollyhona födde i akvariet och 5 yngel klarade sej utmärkt.

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • anna7607
                  • November 2005
                  • 1440

                  #9
                  ja, fast jag har lovat grann tjejen att hon ska få av mig, annars hade jag låtit henne föda, har en till som ska ha rätt snart men hon får föda fritt, klarar dom sig så gör dom. Skulle lätt bli överbefolkat annars =)
                  lev livet medans de är värt att levas

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #10
                    Hur har det gått med mollyhonan? Lite nyfiken hur många det blev.

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • anna7607
                      • November 2005
                      • 1440

                      #11
                      inga ungar än...tror hon spricker snart =) dom andra jagar henne och fösöker nafsa henne i baken...
                      lev livet medans de är värt att levas

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        Nämen oj då! Det var värst så långdraget. Hon är alltså kvar i akvariet?

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • anna7607
                          • November 2005
                          • 1440

                          #13
                          ja, hon simmar fritt, jag får jaga bebisar om inte annat =)
                          lev livet medans de är värt att levas

                          Kommentar

                          • fairing
                            • October 2003
                            • 574

                            #14
                            Ursprungligen postat av anna7607
                            ja, hon simmar fritt, jag får jaga bebisar om inte annat =)
                            hallå har det blivit några och hur många vart det.jag brukar försöka få över honan till yngelkassen,så hon kan föda i lungn o ro,sen brukar jag sätta över ynglena till en stor skål och byta vatten varje dag och mata på dom det går ut märkt för mig,
                            www.akvarietorget.se

                            Kommentar

                            • anna7607
                              • November 2005
                              • 1440

                              #15
                              hee...de har ju inte det, vet inte exakt når hon ska ha, händer väll när jag tröttnat på att vänt =), sitter och glor ett antal timmar omdagen. I morgon ska jag tillbaka till jobbet =( så då kan jag inte hålla koll. Hur vet man att det är dax??? Hon är jätte tjock och har som en vit ring i baken, hon e svart...
                              lev livet medans de är värt att levas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...