Svärdbärare på smällen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    Svärdbärare på smällen

    Hur ser man när det är dax för en svärdbärare att föda?
    Och hur gör man sen? ska man ta bort honan från yngelkassen direkt när hon fött? kan ynglen vara i kassen tills de går att släpa i det stora karet?
    eller hur ska man göra?
    /bobbyfuller
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • Hemma
    • October 2003
    • 141

    #2
    Kolla andra trådar...

    Det har skrivits om det förr.
    Men här kommer lite info iaf

    Hon blir enormt tjock nästan fyrkantig. Min hona blev lite vit runt analöppningen när det var dags. Dräktiga ca 30 dagar.

    Det finns yngelakar som du sätter i det stora karet som är som två våningar. På det sättet kommer inte modern åt att äta upp sina små. Annars lär det ryka ett antal till mamma. Ta ur mammafisk så snart det verkar som hon är klar.

    har du mycket ytväxter kan du släppa ut ynglen i stora karet. Några blir mat men de brukar kunna gömma sig. Det bästa är om du har ett separat kar till dem ett tag. Ett bra mått är att inte släppa i dem föränn de är så stora att de inte får plats i de vuxnas gap. (Obs att de har ganska stora munnar när de gapar!)

    Det går säkert att ha kvar dem ett tag i yngelkaret men det har jag ingen erfarenhet av, så jag passar där.

    Lycka till!
    som gillar fiskar !

    Kommentar

    • MiaH
      • December 2005
      • 47

      #3
      Min svärdbärar hona...!!!

      Vart på dåligt humör och stax före hon skulle få yngel och hon jagade iväg dom andra svärdbärarna och så var hon hungrig jämt...!!!

      Honorna kan också simma ner till botten och sedan upp mot ytan igen...och ner igen och upp igen...några timmar innan dom får yngel.

      Annars fick du väldig goda råd av Hemma...!!! Jag har haft alla mina yngel i en yngelbox och det har fungerat väldigt bra och dom har alla överlevt.

      När det gäller foder, så äter dom det mesta fast i små bitar/delar.

      Lycka till...!!!

      MiaH

      Kommentar

      Arbetssätt...