Waaah, platy-yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Watermelon
    • November 2005
    • 140

    Waaah, platy-yngel!

    Kom hem vid tolvtiden efter en kompiskväll och skulle titta till mina nyinköpta marmorguramis...och vad får jag se? Tre stycken pyttesmå platyyngel som vettskrämt tryckte in sig vid pumpen! När jag tänker efter så var en av mina platyhonor i det närmaste fyrkantig igår...

    Ett av ynglen sögs, inför min åsyn, in i pumpen, så den stängde jag av snabbt som attans. Det andra ynglet försvann, de gick knappt att se mot bottnen, men det tredje lyckades jag rädda i håven nu bor det, som akutnödlösning, i en hink. Jag har ställt en liten lampa en bit ifrån som "värmare".

    Om den lille gynnaren mot förmodan skulle överleva, när ska jag börja mata den och med vad? Har hört talas om att man kan odla "infusorier" av bananskal att mata yngel med...?

    Hoppas det klarar sig till imorgon iaf, då kan jag fara till djuraffären och köpa ett "yngelnät"...:P
    110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
    Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

    20 Liters Räkkar
    Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.
  • Pechvogel
    • October 2005
    • 378

    #2
    du kan mata den lilla skyddslingen med finkrossad vanligt flingfoder. och för att få upp mysfaktorn kanske slänga in nån flytväxt som den kan kura hop sig i

    grattis!
    Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

    ZOON

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      damstrumpa runt filtret så åker inga yngel in.
      inget större skräp heller men den biologiska reningen forstsätter utan problem
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Watermelon
        • November 2005
        • 140

        #4
        Flytväxter har jag inte, ska köpa det i veckan eftersom jag har guramis nu också ^^ Men jag har slängt i lite grus och ynglet lever och äter

        Det var inte ensamt dock, idag såg jag att två yngel till ligger och trycker i en springa under en av lavastenarna Jag lyckas dock inte få tag i dem, hoppas de överlever
        110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
        Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

        20 Liters Räkkar
        Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

        Kommentar

        • sunkan aspidoras
          • June 2005
          • 925

          #5
          har du ordentligt med växter och rötter så har dem en någorlunda chans att klara sig!

          Kommentar

          Arbetssätt...