Svärdbärarna leker!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy1
    • October 2005
    • 57

    Svärdbärarna leker!

    Har vid ytterst få tillfällen sett något så kul i akvariumet.

    Efter mycket strul sedan jag köpte mina första levandefödare så som sjukdom och dödsfall i akvariet, tittade jag till det en extra gång.
    Mina guppy- och svärdbärarhanar hade då sina fenor väldigt utbredda. De visade stolta upp sig för honorna.

    under dagen började min svärdbärarhane simma runt en av honorna hela tiden. Och den sista tiden har han blivit helt ko-ko. Han simmar både frammåt och bakåt och skakar runt henne. Ett tag trodde jag hon drog sig undan, men hon simmar ju alltid tillbaka till honom. Och han viftar med sitt svärd hela tiden. De är verkligen helknasiga tillsammans.

    Om det nu är så att honan blir befruktad, hur långt tid är en svärdbärarhona gravid innan ungarna kommer?
    Kanske dessa två nu kan öka antalet fiskar i mitt akvarium igen....

    MVH Guppy1
  • Guppy1
    • October 2005
    • 57

    #2
    Läste nyss att de kan få upp till 100st yngel per kull! Huj vad många. Men det stod inte hur länge det tar innan ynglen kommer...

    Kommentar

    • platy5
      • May 2005
      • 1087

      #3
      Men du måste ha en hona som är runt 10cm för att få 100yngel
      Sen så tkr jag att Svärdbärarna är de kåtaste fiskar av alla ungfödare.
      Hon föder inom en månad.
      __________________________________________
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

      Kommentar

      • Guppy1
        • October 2005
        • 57

        #4
        Jag kan nog hålla med om kåtheten. Det är rena porren i akvariumet just nu. Alla andra fiskar håller sig på säkert avstånd.

        Fast det skulle vara kul att få lite ordning på akvariumet igen. Några yngel skulle också vara kul att få.

        Kommentar

        • platy5
          • May 2005
          • 1087

          #5
          Jo jag vet . Men du ska hålla koll på honoan hon blir rätt så agresiv innan hon ska föda , och hon håller sig borta
          __________________________________________
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

          Kommentar

          • sacha
            • May 2005
            • 1016

            #6
            Förvänta dej inte 100st bara själv har jag aldrig fått mer än drygt 20, men de gäller platy å blackmolly iofs...
            Tjopp...

            Kommentar

            • Guppy1
              • October 2005
              • 57

              #7
              Jag ska hålla koll på honan. Skulle inte vara kul om hon stresade upp andra fiskar så de blev sjuka igen.
              Det skulle också underlätta lite om jag inte fick 100 yngel. 20 låter mer lagom. 10 ännu bättre. Jag ska ju ta hand om dem sen också. Undrar bara var jag ska göra av de som jag sedan måste göra mig av med, ex honorna eller hanarna.
              Min syster kanske är intresserad hon har ju akvarium. Kanske...
              Vart brukar ni göra av era yngel???

              Kommentar

              • platy5
                • May 2005
                • 1087

                #8
                Ja låter mina växa upp . Och alla är lvar i akvariet . Har ett på 54L har runt 50vuxba fiskar guppy tetror svärdvärare och platy .Och runt 20yngel olika sorter. Du kan sälja dom eller ge bort dom
                __________________________________________
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                Kommentar

                • Hemma
                  • October 2003
                  • 141

                  #9
                  Om man har de kvar i akvariet blir många fiskmat. Så det är en lösning.

                  Ge bort, prata med zooaffären om de vill ha. Du kanske kan få någon fisk i byte om du har tur.

                  Har just nu ca 20 yngel. Har ingen aaaaning vad jag ska göra med dem men det är ju så kul att lyckas föda upp dem!
                  som gillar fiskar !

                  Kommentar

                  • bobbyfuller
                    • October 2005
                    • 538

                    #10
                    svärdbärar hona

                    Den ene av mina 2 honor har blivit smällfet kan det betyda att hon är på smällen? Är väldigt dålig på detta ämne hur man ser om de leker ect ect
                    /bobbyfuller
                    **Juwel Trigon 190L**
                    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                    Kommentar

                    • sacha
                      • May 2005
                      • 1016

                      #11
                      Ursprungligen postat av Hemma
                      Om man har de kvar i akvariet blir många fiskmat. Så det är en lösning.

                      Ge bort, prata med zooaffären om de vill ha. Du kanske kan få någon fisk i byte om du har tur.

                      Har just nu ca 20 yngel. Har ingen aaaaning vad jag ska göra med dem men det är ju så kul att lyckas föda upp dem!
                      Få nån fisk i byte ifall du har tur !? ...skulle aldrig falla mej in att ge bort till en zooaffär.. dom får väl köpa isåfall!?! el e de jag som tänker fel här?!
                      Tjopp...

                      Kommentar

                      • Guppy1
                        • October 2005
                        • 57

                        #12
                        Hej.

                        Jag är inte heller så haj på det här, men när de leker, så syns det! Går inte att ta fel på.

                        Kommentar

                        • platy5
                          • May 2005
                          • 1087

                          #13
                          Låt honan föda i akvariet så fångar du de yngel som har överlet ? Hur stort akvarium har du och är det rätt så många växter i ?
                          __________________________________________
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                          Kommentar

                          • Hemma
                            • October 2003
                            • 141

                            #14
                            Tänker fel gör du inte men i allmänhet är de inte speciellt intresserade att köpa av "hobbyodlare". Hade 20 cory-yngel som jag frågade om de kunde ta emot och han var milt intresserad "tja, visst kan vi ta dem men du kan inte få betalt". Nu blev alla uppätna av några monsterfiskar jag hade, tyvärr!

                            Men något i utbyte är nog inte omöjligt. Framförallt ska man alltid fråga, kan ju inte få mer än ett nej eller hur?
                            som gillar fiskar !

                            Kommentar

                            • Guppy1
                              • October 2005
                              • 57

                              #15
                              Jag har träffat en av ägarna till den ena zoo-affären där jag köpt fiskar. Hon var intresserad av att ta yngel/fiskar om jag ville bli av med dem. Jag kan inte tänka mig att jag får betalt, men jag kanske kan byta till mig en till svärdbärarhona eller liknande. Man kan ju alltid hoppas.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...