Gravid eller sjuk????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy1
    • October 2005
    • 57

    Gravid eller sjuk????

    Snälla någon, hjälp mig.

    Köpte guppisar och några svärdbärare för flera veckor sedan. Det gick bara några dagar, så fick jag vita prick i akvariet. Denna var väldigt ihärdig också, alla mina fiskar hann drabbas (utom en ål och en neontetra). Men efter flera dagar, med ökad temperatur och medicinering lyckades jag bli av med det.
    Jag trodde allt var över. Hade gjort exakt som jag blivit tillsagd. Sedan tog det bara någon vecka, så dog två av mina noga utvalda guppihanar under samma kväll. Inte kul.
    Sedan har det gått fort. I akvariet har nu utvecklats sjukdomar av olika slag samtidigt. Bla fenröta.
    Inte kul!

    Saken är den att en av mina Guppyhonor har varit väldigt rund om magen ett tag nu och hon har befunnit sig mest vid bottnen de sista två dagarna. Ibland rent av liggandes på sidan.
    Ingen annan av mina fiskar är svullen. Men jag är livrädd för att ha fått buksXXX-någonting som är en sjukdom. Samtidigt undrar jag över om hon kan vara gravid och att det är yngel på G.
    Hon har fått fenröta på sina fenor hon också. Jag håller just nu på att medicinera, men funderar på om det kan vara försent.

    Hur ska jag kunna skilja på graviditet och buksXXX-sjukdoms (eller vad det nu heter).
    Innan jag fick vita prick har jag alldrig haft sjukdomar i mitt akvarium överhuvudtaget. Både det och graviditet är nytt för mig.
    Har haft akvarium dock i flera år, men bara med fiskar som inte förökar sig.

    Snälla någon, hjälp mig! Alla tips och råd är mycket varmt välkommna.

    MVH Guppy1
  • acc
    • March 2003
    • 470

    #2
    Hej Guppy1!

    Om din guppyhona ligger på botten så är hon garanterat sjuk, -tyvärr...

    Sök på forumet under sjukdomar. Där kan du läsa mer om bukvattensot (vilket jag tror är den sjukdom du tänker på).

    Hoppas att det blir bra..
    Mvh Acc

    Kommentar

    • GroMit
      • August 2005
      • 21

      #3
      hur menar du med rund?
      om den e "rund vet ja inte men alla guppy honor som fått yngel för mej har varit "kantiga". men har inte haft den sjukdomen i mitt kar så vet inte=(
      sry

      Kommentar

      • Guppy1
        • October 2005
        • 57

        #4
        Ja, det kanske är så tyvärr.
        Jag har tagit henne ur akvariumet och placerat henne i egen behållare. Hoppas att de andra inte har hunnits smittas.
        Jag kommer nog aldrig mer att skaffa mig Guppys. Har bara haft krångel sen jag köpte dem. Usch vad tråkigt.
        Undrar om svärdbärare är tåligare...

        MVH Guppy1.

        Kommentar

        • Guppy1
          • October 2005
          • 57

          #5
          frågan är om jag törs avliva henne. I mitt bakhuvud finns tanken ändå, "tänk om hon är gravid..."
          Jag blir bara så ledsen.

          MVH Guppy1

          Kommentar

          • acc
            • March 2003
            • 470

            #6
            Hej igen Guppy1!

            Trist att du känner så inför guppies...
            Ett tips bara, ersätt inte dina avlidna firrar med nya, innan du är helt säker på att du inte har ngn sjukdom kvar i akvariumet. För då spelar det ingen roll vilka slags "tåligare-än-guppies-fiskar" du skaffar, -de kommer att bli sjuka ändå!

            För mig låter som om du inte riktigt har fått akvariumet i balans med tanke på alla sjukdomar det drabbats av. Hur länge har du haft akvariumet? HAr du gjort vattenprov?
            Var har du köpt fiskarna ifrån, är det möjligt att de var sjuka redan när du köpte dem?
            Hur stort är karet? Hur många fiskar har du där i nu? Vilka rutiner kring matning och rengöring (vattenbyten) har du?

            Berätta mer så kanske vi kan köra lite detektivarbete tillsammans om varför just dina fiskar drabbats!

            Mvh
            Acc

            Kommentar

            • Guppy1
              • October 2005
              • 57

              #7
              Jag vet till 99% varför mina fiskar fick vita prick. Efter att jag lyckats bli av med det erkände zooaffären där jag köpt fiskarna att de haft vita prick i just det det akvariet två gånger, en gång strax innan jag köpte mina fiskar och en gång strax efter. Samma akvarium.
              Ganska uppenbart tycker jag om vart ifrån jag fick vita prick.
              Mitt akvarium har varit igång sedan 1998 har tidigare mest haft olika botior, neontetror och ålar plus en krabba. Tänkte försöka mig på fiskar som kunde föda egna ungar nu, men det gör jag nog aldrig mer.
              Testar vattnet regelbundet. Oftast en gång ett litet tag efter varje vattenbyte och ett tag innan nästa vattenbyte.
              Fasta rutiner när det gäller vattenbyta och matning, det underlättar både för mig och mina fiskar tycker jag.
              Däremot har jag aldrig haft sjukdom i akvariet fram tills nu. Jag är rädd för att all den balans jag hade innan är helt försört nu. Tänk om jag måste sanera hela akvariet?
              Jag medicinerar nu mot med en medicin som ska bita på flera sjukdomar. Bla fenröta.
              På fiskarna i akvariumet syns bara fenröta på en av dem, en guppyhane. Den enda hane jag har kvar faktiskt. De andra verkar OK.
              Men honan är inte OK. Faktum är att jag undrar om hon överlever timmen som kommer, men så har hon levt så också i 2dygn på detta sätt. Hon är drabbad av fenröta ganska illa och är svullen runt magen. Väldigt passiv. Men nu när jag flyttat henne till egen behållare, simmar hon runt litegrann vid få tillfällen. Hon simmar dessutom snett, undefär som om hon inte kan `svänga` till höger ordentligt, bara till vänster. Hon andas dock normalt. Därför undrar jag om hon ska ha bebisar och drabbats hårt av fenrötan, men det kan nog vara andra sjukdomar som påverkar henne också. Det blir nog inga bebisar här.

              MVH Guppy1
              Senast redigerad av Guppy1; 26 November 2005, 18:15.

              Kommentar

              • Guppy1
                • October 2005
                • 57

                #8
                Kan nu lägga till att honan har dött.
                Detta var sista gången jag skaffade Guppys. De verkar vara mycket svårskötta.

                MVH Guppy1

                Kommentar

                • acc
                  • March 2003
                  • 470

                  #9
                  Hej Igen Guppy1!

                  Trist att höra att det gick så illa.. :-(

                  Men att det är från affären du fått sjukdomarna ifrån, det råder det väl ingen tvekan om. Jag tycker att du ska få pengarna tillbaka, eller åtminstone bli suventionerad på en eller ett par flaskor medicin!!! Det ligger ju sas i deras intresse att du är en nöjd kund.

                  För ca 4 år sedan hade jag ett utbrott av vita prick i mitt akvarium. Fiskar dog och det fanns inte så mycket att göra än att medicinera och hoppas på det bästa.
                  Jag behövde aldrig göra ngt omstart av akvariumet, utan "körde på som vanligt" med vattenbyten osv efter avslutad medicinering. HAr aldrig haft problem med vita prick efter det.
                  Håller tummarna för att du inte heller kommer att ha några fortsatta problem!!!

                  Lycka till!
                  Acc

                  Kommentar

                  • Guppy1
                    • October 2005
                    • 57

                    #10
                    Ja, det hoppas jag också.
                    Jag kör på som vanligt, så får jag väl se vad som händer. Den som är värst drabbad nu är min guppyhane av just fenröta. Men han är pigg och äter bra. Är inte på¨verkad mer än till utseendet. Kanske jag klarar resten av mina fiskar nu. Det värsta är att det börjar bli dags för vattenbyte och jag är mitt uppe i medicinering. Undrar om jag kan byta vatten ändå och fortsätta som vanligt med medicineringen.

                    Ska kolla med affären om ev. pengar tillbaka. Men jag måste ändå erkänna att jag tappat förtroendet för dem som driver affären.

                    MVH Guppy1.
                    ps. tack för allt stöd och all hjälp.

                    Kommentar

                    • Watermelon
                      • November 2005
                      • 140

                      #11
                      Så himla dåligt av zooaffären :S Jag har tur som är "stammis" hos en djuraffär som jag verkligen gillar...jag hade tänkt köpa några nya platys därifrån men killen i affären var ärlig och varnade mig för att de möjligtvis kunde ha en sjukdom i det akvariet. Så jag slapp få hem sjuka fiskar som kunde ha orsakat död i hela akvariet
                      110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
                      Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

                      20 Liters Räkkar
                      Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

                      Kommentar

                      • Guppy1
                        • October 2005
                        • 57

                        #12
                        Lyllo dig!

                        Önskar att även jag hade det så. En dag kanske jag ockå hittar en bra affär. Men jag tror jag håller mig borta från Guppys ett tag.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...