gravid molly jag behöver hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _Anil
    • October 2005
    • 27

    gravid molly jag behöver hjälp!!

    Hej.

    Jag har en molly som har vart jätte tjock, men nu är hon smalare och har en svart klump i magen nära analfenan. Är det ynglen? nu har jag henne i en yngelkasse för säkerhets men behöver hon inte va där i skulle jag bli glad för det är så litet för henne.

    jätte tacksam för svar!

    bild finns på länken.
  • jean1
    • August 2005
    • 218

    #2
    Molly börjar bli alldeles "fyrkantiga" innan de föder. Om hon har blivit smalare kan det ju vara så att hon redan har fött en kull.
    Just Molly tycker jag är svårt att ha i yngelkasse, eftersom de blir väldigt stressade av det. Brukar istället tappa upp ganska varmt vatten, 27-28 grader och tillsätta några tsk salt (utan jod) i en Bigpack-låda och sedan håva upp honan. Har man tur så börjar hon att yngla nästan på en gång.
    Ett ganska säkert tecken på att ynglen är på gång är att titta efter en vit ring runt analen på honan.
    Mvh Jeanette

    Kommentar

    • _Anil
      • October 2005
      • 27

      #3
      kan jag ha henne i glasslådan under natten?

      Kommentar

      • anna.b
        • March 2005
        • 163

        #4
        det skulle jag tro...

        för att hålla tempraturen så kan du ha den i akvariet ( den flyter om du inte har vatten ända upp till kanten) för stabbilitet kan du göra hål i kanten, dra igenom en tråd och fästa med lite tejp på utsidan akvariet, så åker inte lådan runt, då kan du lätt byta vatten också, töm ut lite ur lådan och fyll på med akvarie vatten

        Kommentar

        • neon_kimpan
          • August 2005
          • 1733

          #5
          men äter hon inte upp ynglena om man låter henne föda i en vanlig låde ?? eller ska man göra något speciellt förutom att ha mycket växter ??
          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

          Kommentar

          • anna.b
            • March 2005
            • 163

            #6
            jo då, många går åt men med växter kan man klara en hel del, det finns en större modell av yngel vagga eller vad dom heter ( där ynglerna ramlar ner i et utrymme under mamman) som går att dela av i två, om man inte gör detta så är den såpass stor att mollyn kan gå där i under ett par dagar...

            Kommentar

            Arbetssätt...